Cameron Highlands - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu Cameron Highlands - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

Cameron Highlands

Door: Henk Jan, Marga & Laurens

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

24 Februari 2010 | Maleisië, Tanah Rata

Na de reisdag van gisteren waar we vanuit Taman Negara, via Jerantut naar Tanah Rata zijn gereisd hebben we de avond rustig aangegaan. We zijn er vriendelijk ontvangen in Fathers's Guesthouse, are you mister Hendrik??? oh we changed your room hope you don't mind. Nee dat deden we niet want we hebben een bed en GEEN matrassen.

De dag van vandaag was uiteindelijk een hoogtepunt. we hadden georganiseerd een " Full day discovery tour".

Onze gids, miaster Many, melde zich hedenochted om 08.45 uur in een erg mistige omgeving, toch waren de voorspellingen anders.
Om toch de kans op mooi weer een beetje in de hand te houden waren er een aantal voorstellen om te zien of de gebeden van mister many zouden helpen. We begonnen derhalve in de "Butterfly Farm" diverse mooigekleurde vlinders in een mooie tropische tuin, tevens was er een insecten gedeelte met divere bijna uitgestorven dieren. Laurens was de held want hij heeft er diverse op de hand gehad, vraag nu effe niet naar de namen maar de foto's spreken voor zich.

Na de " Butterfly Farm" was het weer dusdanig opgeklaard dat de mist plaats had gemaakt voor wederom DE ZON. Dus op naar de thee-plantages, na een korte rit werd een uitleg gegeven over de achtergronden, nu weten we dat deze pantages meer dan 800 jaar oud kunnen worden, De door ons bezochte planatage word door de 3-de familie generatie geexploiteerd sind 1935.
Na dit intermezzo zijn we doorgereden naar de top van de berg voor mooie panorama's. Tevens wist onze gids veel te vertellen over de diverse vruchten en planten, hun eetbaarheid en giftigheid en welke goed als medicijn konden dienen.

Na wederom een korte autorit zijn we gestopt voor een vochtige junglewalk, in een rondje van ca 1 uur de mooie verhalen van de gids over de vruchten en planten, de overweldigende natuur als achtergrond, junglegeluiden en de honderden foto's die je in gedachten aan het maken bent.

Na deze hoeveelheid indrukken een stilte in de auto en effe nagenieten alvorens bij de Theefabriek van de familie BOH aan de belanden. hier word ons het gehele proces uitgelegd hoe in 5 stappen de Thee gereed word gemaakt voor rijping. Fascinerend om aan terug te denken als je in Nederland een kopje Thee zit te denken en wetende dat alvorens een Thee zakje word gebruikt er een process van 3 maanden aan vooraf gaat.

Na dit alles is het tijd voor een lunch in Tanah Rata, even wat anders, de knop omzetten en de accu opladen voor de middag.

Na een heerlijke lunch, Chicken Fried Rice, Pataya Fried Rice en wat frisdrankjes tijd voor een bezoek aan de Orang Asli family, oorspronkelijke bewoners van het Cameron Highland gebied sinds een aantal honderden jaren, helaas nu nog een kleine populatie maar toch.

We worden ontvangen door een mannetje met een lapje om zijn middel, een of andere buis in zijn hand en kettingen om zijn nek en een mes achter dat lapje verstopt.

Hij laat allereerst zien waar de buis voor dient, het is van bamboe, uitgehold met een houten gesneden mondstuk waar pijltjes in gaan. het bijkt en dodelijk wapen te zijn waarmee ze dieen afschieten om in hun voedsel behoeftes te voorzien. Dat wij hier laten zelf nog mee mochten schieten was ee andere ervaring, wat een kracht kun je genereren met een bamboebuis, pijltje, bamboestopje en een berg adem. Later blijkt dat ze ook nog met bamboe muziek kunnen maken, Marga weet nu ook hoe het moet, dat ze hierop kunnen dansen, dat heeft Laurens ervaren, en dat Hajee dit alles relaxed heeft vast lopen te leggen op de gevoelige plaat. Heeft zich dus professioneel weten te drukken van muziek maken en dansen met deze temperaturen.

Al met al een geweldige dag waar nog lang over nagesproken zal worden, en inmiddels onder het genot van de nodige versnapperingen ook al heeft plaatsgevonden. Nu nog even genieten van de ondergaande avondzon, de rugzakken gereedmaken voor de volgende busreis en nog ff een hapje en drankje doen. Nee Cameron Highlands de moeite waard en aan te bevelen.

Voor nu maken we er een eind aan
Selamat Jalan

Marga, Laurens & Henk Jan

p.s.
We kunnen hier geen foto's laden dus dit houden jullie tegoed

• 25 Februari 2010 - 15:33

Ilona:

Hallo Henk-Jan en familie,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen, het klinkt als een prachtig land. Ik ga gauw jullie foto's bekijken.
    Groet, Ilona

• 25 Februari 2010 - 20:06

Ria:

Mooi dat het allemaal zo naar jullie zin is en volop genieten dus. Geniet vooral van de zon, want hier regent het nog al eens.
    Heel veel plezier nog en tot volgende week