Vrij Weekend in China - Reisverslag uit Nanjing, China van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu Vrij Weekend in China - Reisverslag uit Nanjing, China van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

Vrij Weekend in China

Door: Henk Jan, Marga & Laurens

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

26 September 2011 | China, Nanjing

Na vrijdagmiddag nog druk te zijn geweest en heel interessante discussie’s te hebben gevoerd is het weekend uiteindelijk toch aangebroken. Gezegd moet het was een enerverende week in diverse opzichten.

Wij hebben besloten om vanavond na het eten het nachtleven van Nanjing in te gaan, we belanden uiteindelijk in district 1912 in de Blue Marlin, een kroeg waar een bandje met een Thaise zangeres probeert leuke muziek te brengen. Het blijkt dat wij de enige buitenlanders zijn dus we hebben ons en doel gezet voor vanavond: Hoe krijgen we een kroeg met Chinezen die dood aan een tafeltje wat drinken aan het dansen. Als we nog geen uitdagingen genoeg hadden deze week is dit er weer een van formaat.
Om een heel erg lang verhaal kort te maken, we hebben uiteindelijk na een uur of 2 doorzetten 4 Chinezen aan het dansen gekregen. De “floormanager” kwam ons nadien persoonlijk bedanken voor de gezelligheid die wij hadden gebracht. (waarvan akte)

Zaterdagochtend de koffer ingepakt en een kleine tas met kleding gevuld. De koffer blijft achter in het hotel en de tas gaat mee voor 1 overnachting in Shanghai. Om 09.00 uur gaan we met de metro naar het treinstation om weer met de CRH naar Shangai te reizen. Na een reis van 1 uur en 30 minuten door naar ons Hotel van deze nacht. Spullen op de kamer, een snelle hap en dan.................The beginning of our 2 day discovery tour true Sanghai by feet!!!

Met de metro naar de shopping are of Shanghai, Nanjing Road. Op het moment dat we de straat inlopen worden we al overvallen door verkopers van illegale handel, need watch sir, please please Iphone, sir sir IPAD en ga zo maar door. En allemaal hebben ze hele mooie plaatjes bij zich van hun handel. We blijven stoicijns doorlopen en verbazen ons alleen maar over de gigantische hoeveelheid mensen, het winkel aanbod, de diversiteit en nog veel meer. Nee het is allemaal groot groter grootst. We besluiten om ook eens achter Nanjing Road te gaan kijken en het contrast is erg groot, direkt loop je een stukje armoede tegemoet en zie je de andere kant van Shanghai. We blijven genieten en ons verbazen. Uiteindelijk komen we bij de BUND en het financiele hart van deze stad. Een indrukwekkende skyline wat men daar heeft neergezet. Het ene gebouw nog mooier en groter dan de ander. Mao kijkt goedkeurend uit over alles wat er rondom hem gebeurt.

Na uren van rondlopen door de stad, genieten van alles wat voorbij komt, het vastleggen van mooie plaatjes gaan we uiteindelijk na 4 ½ uur wandelen terug naar het Hotel. Ff snel douchen en terug de stad in om te gaan genieten van Shanghai by night. Samen met de Singapore collega’s gegeten op een dakterras midden in de stad bij een temperatuur van ca 26 graden. Na het diner gaan de groepen weer uiteen, Singapore wil slapen en wij willen het nightlife van Shanghai ontdekken. Welnu er is weinig nightlife te ontdekken, je moet echt zoeken om wat te vinden, dan nog maar ff de BUND skyline by night bezoeken. Na het vinden van een jazzbar mogen we er niet in want onze kleding is NOT UP TO STANDARD, daar we van onze middag wandeling nog een “leuke uitgaanstraat” wisten hier maar naar toe. Uiteindelijk tot ver in de nacht op een terras gezeten bij Munchener Paulaner bar met, ja hoor echt duits Weizenbier.

Zondagochtend na het ontbijt in kleine groepjes de stad weer in, deze keer de andere kant van Shanghai, richting Old City en Old Street etc. Dit komt meer en meer in de buurt van het echte China. Kleine huisjes, winkeltjes, diverse streetmarkets en alles wat erbij hoort. Fantastisch om dit mee te maken. Ook het onderhandelen over de prijs van onze inkopen is een spel op zich, sommige willen maar moeilijk met de prijs naar beneden en bij anderen zijn we er zo uit. Als je uiteindelijk over de prijs eens bent en de Chinees lacht en jij hebt het idee dat je niet bent afgezet zijn beide partijen blij.

Na uren van dolen door de nauwe straatjes uiteindelijk na 5 ½. Uur weer terug bij het hotel om de bagage op te halen, terug in de trein, uiteindelijk zijn we rond 20.15 uur weer terug in Nanjing.

Een enerverend, boeiend en contrastvol weekend zit erop. Nog ff gezellig nakletsen met z’n allen en een goeie nacht rust maken om weer fris aan de week te beginnen voor de laatste 2 dagen op kantoor hier.

Voor nu stop ik ermee

Ni Hao

Verslag uit: China, Nanjing

Werken in Nanjing China

Na lang wachten op goedkeuring is het dan toch de vlag in top gegaan, we mogen ons SAP project in Nanjing China gaan starten.
Het komende jaar gaan we met een team collega's uit Zwolle en Singapore samen een SAP implementatie uitvoeren parallel aan de bouw van de nieuwe fabriek.

Veel uitdagingen staan ons dan ook te wachten, hoe zien de culturele verschillen er nu echt uit, welke gebruiken hebben ze daar, hoe kijken ze tegen ons, de keuken zal een vraagstuk worden op en ga zo maar door, heel veel verschillen welke we moeten zien te managen.

Ook kwa werk zal de uitdaging niet op zich staan, hoe gaan we om met de taal, wat kunnen ze ons leveren, waar moeten we creatief gaan denken en oplossingen zoeken, hoe passen de verschillen in organisatie in het reeds bestaande model, welke verrassingen hebben ze nog voor ons in petto, nee ook hier uitdagingen genoeg.

De planning voor de komende weken is in ieder geval af, de laatste plannen worden gereviewed en presentatie's worden voorbereid en afgerond.

Uiteraard is er tijd voor ontspanning naast de lange werkdagen dus al met al een gevarieërd programma.
De doordeweekse avonden zullen we uiteraard in Nanjing doorbrengen, menig restaurant uit proberen en waar mogelijk cultuur snuiven.
Het tussenliggende weekend zullen we richting Shanghai gaan om ook deze wereldstad op te snuiven en te gaan genieten en beleven.

Ik hoop dat tussen de drukke agenda's door ik tijd kan maken om via onze site jullie op de hoogte te houden.
in ieder geval zal ik via twitter dagelijks wat tweets plaatsen
@hj_grobbe

Henk Jan