We zijn bijna aan het einde van de 1ste visit - Reisverslag uit Nanjing, China van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu We zijn bijna aan het einde van de 1ste visit - Reisverslag uit Nanjing, China van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

We zijn bijna aan het einde van de 1ste visit

Door: Henk Jan, Marga & Laurens

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

27 September 2011 | China, Nanjing

We hebben maandag allemaal wat last gehad van het weekend, iedereen had op de een of andere manier last, van de keel veroorzaakt door de hoeveelheid SMOG in Shanghai, vanwege slaap gebrek, ijnlijke voeten vanwege het vele wandelen of anderszins.
Alhoewel alle scooters in Shanghai ondertussen electrisch zijn zijn alle andere voertuigen nog lang niet op onze CO2 uitstoot standaard en produceren nog gigantische hoeveelheden zwarte uitstoot.

De dag van maandag hebben we voor de rest veel werk kunnen verzetten en zijn we aan het afronden v.w.b onze individuele planningen. Diverse meetings raken meer en meer in detail discussies wat eigenlijk onze verwachtingen te boven gaat. We hadden niet verwacht dat wij verder zouden komen dan uitleg op hoog nivo. Het Engels van sommige mensen wrd beter en anderen spreken nog steeds geen woord. We zijn blij met onze Singaporese collega’s welke redelijk tot goed Chinees spreken als als tolk fungeren naasrt hun andere activiteiten.

Maandagavond zijn we met z’n allen (alle Nederlanders) naar het tirijaki restaurant geweest waar we de 1ste avond zijn begonnen. We hebben hier wederom heerlijk gegeten. De kok heeft weer fantastische vlees en vis gerechten op de bakplaat voor ons klaar gemaakt met uiteraard als afsluiting een gebakken banaan met geflambeerd ijs, de clammen slaan 1 ½ - 2 meter de lucht in als hij ze aansteekt. We hebben ondertussen dit restaurant op ons favorieten lijstje geplaatst en wel op de 1ste plaats.

Na het eten was het tijd om de koffer in te pakken, nog even een telefoontje naar huis en dan lekker slapen voor de lange dag welke ons te wachten staat. Vanochtend (dinsdag) nog even lekker in de gym bezig geweest om toch nog even wat calorieeën te verbranden na deze toch wel gezonde reis.

Vanwege de hoeveelheid bagage hebben we besloten met de taxi naar kantoor te gaan en niet met de metro, we zagen het niet zitten met deze temperaturen trappen op en af te slepen en nat van zweet op kantoor aan te komen want we moeten nog zo lang. Wij hadden bedacht 3 man per taxi + bagage, welnu dit werd ff anders. De taxi’s zijn volgens de opdrukken VW Santana, in nederland zijn dit redelijke grote autos echter de uitvoering welke hier hebben valt toch ff tegen. Er past geen enkele koffer in de koffer bak, en nu..................??
In Taxi 1 gaat niets in de kofferruimte vanwege de gasinstallatie dus, 1 koffer op de voorbank met een laptop tas, 2 mensen op de achterbank met 2 laptop tassen en taxi 1 is vol.
Taxi 2 krijgt 1 persoon op de achterbank, 2 koffers ernaast ingedrukt, 1 persoon op de voorbank en nog 2 laptop tassen in de kofferruimte tussen andere rommel. Dit betekende dat er nog 1 persoon of met nog een taxi of de metro moest reizen wat uiteindelijk metro is geworden. Als we dan bij kantoor aankomen kan meneer de taxi chauffeur ook nog niet wisselen en word dit probleem weer een uitdaging. We hebben het en der nog wat muntjes kunnen sprokkelen en komen uiteindelijk toch aan het bedrag van 15 RMB oftewel € 1, 65.

Vandaag nog wat laatste zaken afronden op kantoor, afspraken maken voor de vervolg stappen, een nieuwe visit plannen en dan gaan we aan het eind van de dag (17.00 uur) met de taxi en de trein terug naar Shanghai waar we om ca 20.00 uur zullen aankomen. Hierna nog ff met de taxi naar Pudong airport in de hoop om 23.30 uur punctueel richting Nederland te gaan vliegen om morgen rond 5 uur aan te komen in Amsterdam.

Ik stop er nu weer mee om terug te keren naar waar ik hier voor ben gekomen, werken

Ni Hao vanuit Nanjing, China

Wist U dat:
• Chinezen dronken kunnen worden
• Ze hierna vervelend worden en gaan vechten
• De vrouw toch nog iets te zeggen heeft en ze hierna luisteren
• Derhalve stoppen met vechten en naar huis worden gesleept
• De scooters in Shanghai 100% electrisch zijn
• Je ze niet aan hoort komen
• Dit erg gevaarlijk kan zijn
• De stoplichten niet altijd iets zeggen
• Ze gewoon door blijven rijden of lopen
• De scooters overal kris kras doorheen gaan
• Ze je links en rechts inhalen
• Ze niet echt veel van het verkeer aantrekken
• KTV voor karaoke bar staat
• Je hier 2 soorten van hebt
• 1 om te zingen als groep alleen
• 1 om gebruik te maken van meezingmeisjes
• 1 collega hiervan onder de indruk is
• Wij dit de volgende keer misschien gaan uitproberen
• De temperaturen over het algemeen goed zijn
• De luchtvochtigheid hoog is
• Er bijna nooit geen blauwe maar alleen gauwe lucht is
• Het eten heel erg anders is
• Het soms lekker is en som niet te ..........................
• Over het algemeen wel te doen is
• De chopsticks mij de neus uitkomen
• Ik bestek heel erg heb gemist
• Wij ons voorlopige favoriete restaurant hebben gevonden
• Er ook een Munchener Paulaner restaurant schijnt te zijn in Nanjing
• Wij deze de volgende keer gaan opzoeken
• Nummer 13 en 14 nooit worden gebruikt
• 13 is good for you
• 14 is good for us
• Ik het hierbij gaat laten voor nu
• De volgende reis wel weer terug kom met ervaringen
• Ik dit leuk vind om te delen

Ni Hao

• 27 September 2011 - 18:03

Lianne Zwaan:

Hoi Henk-Jan,

Zoals je in je eerste verslag al voorspelde, je bent heel wat ervaringen rijker!
    Mooi dat het werken het nodige (en zelfs nog meer dan dat begrijp ik) heeft opgeleverd!
    Bedankt voor je verhalen en een goede reis terug!

Groet'n oet Kibbelveen

Verslag uit: China, Nanjing

Werken in Nanjing China

Na lang wachten op goedkeuring is het dan toch de vlag in top gegaan, we mogen ons SAP project in Nanjing China gaan starten.
Het komende jaar gaan we met een team collega's uit Zwolle en Singapore samen een SAP implementatie uitvoeren parallel aan de bouw van de nieuwe fabriek.

Veel uitdagingen staan ons dan ook te wachten, hoe zien de culturele verschillen er nu echt uit, welke gebruiken hebben ze daar, hoe kijken ze tegen ons, de keuken zal een vraagstuk worden op en ga zo maar door, heel veel verschillen welke we moeten zien te managen.

Ook kwa werk zal de uitdaging niet op zich staan, hoe gaan we om met de taal, wat kunnen ze ons leveren, waar moeten we creatief gaan denken en oplossingen zoeken, hoe passen de verschillen in organisatie in het reeds bestaande model, welke verrassingen hebben ze nog voor ons in petto, nee ook hier uitdagingen genoeg.

De planning voor de komende weken is in ieder geval af, de laatste plannen worden gereviewed en presentatie's worden voorbereid en afgerond.

Uiteraard is er tijd voor ontspanning naast de lange werkdagen dus al met al een gevarieërd programma.
De doordeweekse avonden zullen we uiteraard in Nanjing doorbrengen, menig restaurant uit proberen en waar mogelijk cultuur snuiven.
Het tussenliggende weekend zullen we richting Shanghai gaan om ook deze wereldstad op te snuiven en te gaan genieten en beleven.

Ik hoop dat tussen de drukke agenda's door ik tijd kan maken om via onze site jullie op de hoogte te houden.
in ieder geval zal ik via twitter dagelijks wat tweets plaatsen
@hj_grobbe

Henk Jan