De kop is eraf, we maken Beijing onveilig! - Reisverslag uit Beijing, China van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu De kop is eraf, we maken Beijing onveilig! - Reisverslag uit Beijing, China van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

De kop is eraf, we maken Beijing onveilig!

Door: Henk Jan

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

03 Juni 2012 | China, Beijing

We hebben ondertussen een hele dag Beijing achter ons liggen, laten we eens ff terug naar vrijdag gaan.
De vrijdag was voor HJ gewoon een werkdag, hij moest tussendoor nog wel naar de fysio om de tape te laten controleren n.a.v. zijn zweepslag van de week er voor maar toch, de werkdag werd er een van heel, heel, heel erg druk, iets anders dan eigenlijk geland en voorzien, aan de andere kant liever nu dan 1 dag voordat de met integratietesten beginnen.
Marga had op zich relaxte dag, s’ochtends sporten met Marja, paar boodschapjes nog, koffer op slot doen en nog wat andere kleine dingetjes, nee op zich wel ontspannen.

Einde middag met de trein richting Amsterdan, Laurens zat een beetje te pushen om een trein eerder te gaan, hij wilde zo graag het rijk alleen thuis, zo gevraagd zo gedaan. Achteraf blij dat we het hebben gedaan, kom je op NS station Amersfoort aan bing bong. ” dames en heren, er rijden geen treinen tussen Amersfoort en schiphol, op dit moment weten wij nog niet hoe U het beste kunt doorreizen naar Uw bestemming. Heel veel mensen pakken de telefoon, mensen beginnen te rennen, harder te praten etc. Nee dit is niet leuk als je het ff niet weet, en wij wij moesten een vliegtuig halen!!!
Uiteindelijk omreizen via Utrecht, met een boemmeltje van Amersfoort, via Den Dolder, Bilthoven, Utrecht overvecht naar Utrecht Centraal. Geloof me, in China weten ze hoe ze een metro of trein vol moeten krijgen, dit treintje sloeg werkelijk alles en dat in Nederland. Nee de treinreis was weer een geen pretje.

De vlucht met China Eastern is er een van vele rustig, Marga mocht Business vliegen en HaJee achterin tenminste aan het begin. Na ca 2 uur hebben we gewisseld, Marga achterin en HaJee business.
Midden in de nacht komt Marga voorbij en neemt de Busienssseat naast Hajee in beslag en gaat volledig languit, hij is toch niet bezet. Na zo’n 7,5 uur vliegen en languit slapen beiden in Business gaat Marga maar weer achterin en Hajee moet verhuizen vanwege ziekte aan boord, delaatste 1 1/5 uur waren rustig.

Na aankomst op een rustig Beijing International Airport, stempeltje halen, treintje opzoeken en binnen een uur zitten we downtown, nog ff metro lijntje 2 en binnen 1 uur en 20 minuten in het hotel, nee sneller kan volgens ons niet.

De middag gaan we er direkt op uit, metro richting Qianmen square, tenminste de Hutong aan de achterkant ervan. Eerlijk gezegd is het weer voor Hajee heerlijk om weer in een Hutong te lopen alleen deze keer samen met Marga, die er voor het eerst loopt. Nee heerlijk om zo samen de eerste voetstappen in Beijing te leggen. We blijven lang ronddolen door de Hutongs, uiteindelijk eten we er en sluiten we de avond af met een heerlijke borrel, volledig kapot maar voldaan vroeg naar bed gegaan.

Na een nachtrust van ongeveer 11 uur per persoon, fris en fruitig een de start. Na een heerlijke douche, goed ontbijt er op uit. Omdat het iets regent vanochtend besluiten we richtign Lama tempel te gaan omhierna te zien wat we gaan doen.
De Lama tempels zijn indrukwekkend mooi, meerdere gebouwen met ieder hun eigen verhaal, eigen afbeeldingen, foto’s en hele hordes Chinezen die rookgordijnen aanleggen met hun rijkelijk meegebrachte wierook, hoest, proest maar wel leuke paatjes. Nee de Lama tempels zijn aanraders voor degene die ooit Beijing gaan bezoeken.

Nadien door de hutong gelopen en ergens nog cappucino gedronken alvorens richting Wangfujing te gaan om te kijken of we er fietsen konden huren. Dat dit winkelcentrum met stip op 1 staat begrijpen we nu ook wel, het is gewoon Shanghai in het klein, en dan met name Nanjingroad in het klein. Toch blijft het mooie wat erachter ligt, de hutong is geweldig, met name de etens markt, skorpioen aan een stokje, zeepaardje aan een stokje, slang aan de rol eh ja eigenlijk wat hebben ze niet, en eh sommige dieren leven aan de stok en worden vers gefrituurd. Als je de mensen van deze lekkernij ziet genieten............, hoest proest laat maar, nu even niet misschien een andere keer.

Na ene lange dag zitten we nu ff op de kamer om de voeten ff rust te geven, ff uit te rusten, Lauy ff bellen en dan straks weer op pad. Nee de eerste uren Beijing zijn goed bevallen, nu de rest nog

Ni Hao voor nu
Henk Jan & Marga

• 03 Juni 2012 - 09:48

Lianne Zwaan:

Hoi HenkJan en Marga,

Wat leuk dat jullie nu samen in China zijn!!
    Gelukkig is de reis goed verlopen. We wensen jullie samen heel veel pelzier. Lekker genieten!!!
    We volgen het wel :-)

Groetjes, Maaike, Inge, Frank, Ger en Lianne

• 03 Juni 2012 - 11:26

Jeanet:

Hey HJ en Marga,
    Dat was een 'goed' begin van jullie reis met de trein, maar ach, als de rest gewoon goed verloopt, dan komt het helemaal goed. Leuk om al even te lezen dat jullie goed zijn aangekomen en dat de 1e indrukken goed zijn. Ga er lekker van genieten.
    Gister een heerlijke zonnige dag gehad, maar vandaag komt hier de regen met bakken uit de lucht....moet toch leuk zijn voor jullie om te lezen...... Veel plezier !
    groetjes

• 03 Juni 2012 - 12:01

Gea Beugels:

Hoi Marga en Henk Jan
    Wat weer een belevenis voor jullie allebei. Toch fijn als je zo iets samen kunt en mag meemaken. Geniet van alle dingen die op jullie pad komen en kom gezond weer thuis. Groetjes.

• 03 Juni 2012 - 12:22

De Blokjes:

Heerlijk genieten(stressen ) in de trein .Geniet samen van alle indrukken in china.Kom gauw veilig weer terug . liefs henka

• 03 Juni 2012 - 19:12

Marja:

Wat sta je te glimmen meid!!!
    Geniet er met z'n tweeen maar lekker van!!

Liefs,

• 04 Juni 2012 - 11:08

Fam. Broer:

Wat leuk ... jullie samen in China. Geniet er lekker van !!! Heel veel plezier en groetjes uit Teuge.