Het weer in Nanjing is zo anders dan in Beijing - Reisverslag uit Nanjing, China van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu Het weer in Nanjing is zo anders dan in Beijing - Reisverslag uit Nanjing, China van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

Het weer in Nanjing is zo anders dan in Beijing

Door: Henk Jan

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

14 Juni 2012 | China, Nanjing

Ik ben zondagochtend op tijd de stad in gegaan daar de voorspellingen wat weer betreft niet veel goeds beloven. Dag temperatuur rond de 37 met in de middag kans op stevige regen en onweersbuien. Die regen lijkt op Nederland maar de temperaturen, en dit in combinatie met de hoge luchtvochtigheid die er al is 76% word het alleen maar erger met die regen.

Als ik buiten kom slaat de warmte je al direkt om je hoofd, vind je het gek als het om 9 uur al 33 graden is. Nee dit word dus zweten en nog eens zweten. Gelukkig kan ik het eerste stuk met de metro en daar is het relatief gezien lekker koel. Als ik dan weer boven de grond komt weer hetzelfde liedje, warm, warmer, warmst, we moeten het maar nemen zoals het is. Lekker rondwandelend zie je de stad langzaam wakker worden en in beweging komen, het word drukker en drukker. Confusius area is leuk zonder die drukte, je heb alle tijd om nu eens rustig rond te kijken. Ook electronica corner is relatief gezien nog rustig.
Toch loopt het zweet in straaltjes langs mijn lichaam, donkere plekken nemen plaats op mijn kleding.

Na een paar uur besluit ik terug te gaan naar mijn kamer om maar eens weer wat aan de achterstand van een week vakantie te gaan werken. Per slot van rekening moet er ook nog gewerkt worden de komende 2 weken. Gelukkig heb ik airco op de kamer dus dit gaat helemaal goed komen.

Aan het eind van de middag besluit ik om nog maar een uurtje te gaan zweten, nee niet buiten maar deze keer beneden in de GYM, even helemaal wat anders en lekker het hofd leegmaken.
Als ik nog even een blik naar buiten werp alvorens naar de GYM te gaan blijkt het behoorlijk te regenen des te meer reden om binnen te blijven.

Na werkelijk een uurtje heerlijk in de GYM te hebben gezweet tijd voor een welverdiende douche en een goed restaurant op te zoeken voor een lekker maaltijd. Na een heerlijke maaltijd besluit ik nog ff een wandeling te maken en loop in de richting van het uitgaanscentrum, 1912 district, Tot mijjn verbazing zjn ze hier helemaal in de ban van EORP2012 en worden alle wedstrijden live uitgezonden. E.e.a. betekent dat we ws ons schema voor de maandgochtend moeten gaan aanpassen daar Nederland voor ons in de nacht speelt, to be continued zullen we maar zeggen.

De maandagochtend word ik een uur later wakker dan normaal wat dus ten koste gaat van het ontbijt daar ik toch al afspraken heb staan. Middels een handvol bananen kom ik de ochtend wel door daar er op kantoor al om 11.30 uur word gelunched, what a time.
Verder is het voor mij althans een drukke dag met onverwachts ingelaste vergaderingen. Het weer is smerig, dat wil zeggen warm en zweterig. Ik denk dat ik morgen net als mijn nederlandse collega die hier in Nanjing woont ook maar een kleine handdoek in de tas stop om het zweet in op te vangen.

De werkdag is er een van absolute vruchtbaarheid, veel gedaan, veel mensen kunnen spreken en toch ook nog die ene belangrijke workshop gehouden welke eigenlijk niet door zou kunnen gaan. De avond ga ik met mij Nederlands-Chinese collega eten in ons favoriete Japanse restaurant.

De dinsdgochtend is als je buitenkomt meteen duidelijk wat het weer word vandaag, HEET. Binnen no time breekt het zweet aan alle kanten uit, zelfs underground in het metro station weten ze de warmte niet meer buiten de deur te houden ondanks de veelvuldig aanwezig airco units.
Gelukkig kan ik na aankomst om kantoor de arico in mijn kamer van vandaag zelf regelen, wat een verademing.
In de loop van de ochtend krijg ik bericht van mijn Nederlandse collega’s dat ze aangekomen zijn op Puding Airport in Shanghai en nu met de taxi onderweg zijn naar het treinstation. Ze zullen hier 3 uur moeten wachten alvorens eind van de middag in het hotel aan te komen.

Na het handen schudden en welkom, happie eten, drankje en op tijd naar bed, de dagen die komen worden zwaar.
De woensdga endonderdag zijn gewoonweg HEET, we zijn maar wat blij fdat e raf en toe een windje de kop op steekt als we buiten komen. We gaan er maar vanuit dat die speciaal voor ons langkomt.
De werkdagen zijn druk, en nog drukker maar de resultaten zijn navenant. Gewoon allemaal een goed gevoel over wat we aan het doen zijn. Heelrijk dat de puzzelstukjes tot nu toe op de plek zijn gevallen.

We hebben hier met z’n allen als Nederlandse bondscoaches ff over het voetbal gesproken, in ieder geval de mensen welke vanacht, onze tijd, vanaf 2.45 uu de wedstrijd hebben gezien. Ik vind voetbal een leuk spelletje en kijk er graag naar maar om mijn nachtrust er voor op te offeren gaat mij te ver. Als we de kranten lezen zijn de commentaren duidelijk en weet het Nederland volk weer hoe goed WIJ Nederkands elftal eigenlijk zijn.

Nee wij vermaken ons hier beter met de berichten en verhalen over het oprollen van de kopstukken van omkopin in het Chinese voetbal, veel leuker en veel spannender

Ni Hao
Henk Jan

• 15 Juni 2012 - 13:29

Marga:

He schat, je mist qua weer nog niet zoveel hier. Vandaag is het regenachtig. Maar knap dat je het volhoudt! Zie er nu alweer naar uit dat je thuiskomt!!
    groeten en XXX