Weekend at Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu Weekend at Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

Weekend at Singapore

Door: Henk Jan

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

25 November 2012 | Singapore, Singapore

De vrijdag op kantoor was dus verlaten wat betekende dat we heel veel werk konder verzetten zonder afgeleid te worden, wat dus ook zo heeft plaatsgevonden.
Aan het eind vand e middag zijn wij vertrokken richting Hotel Fort Canning om ons aan te sluiten bij alle Singapore collega’s welke deelnamen aan de fundag. Op het moment van onze aankomst waren ze net begonnen een fil te bekijken welke overdag was gemaakt van alles wat ze hebben gedaan. Best grappig om te zien hoe men hier een Fun dag invult.
Naden werden we uitgenodigd in een grote tent in de tuin van dit schittenrende complex voor een drankje en een hapje. Er was geen tafel rangschikking dus gewoon aanschuiven en met alles en iedereen kletsen, lekker eten en gewoon gezellig. Men heeft hier de gewoonte om nog allerlei verloting te doen en dit was een groot feest, wat een enthousiasme kunnen die mensen opbrengen als er weer iemand een prijs heeft gewonnen, gewoon aanstekelijk. OK de prijzen waren ook aanstekelijk; Iphone 5, IPAD, Laptop, Flatscreen TV, laptop en 2000 Singapore dollar als hoofdprijs. Toch niet onaardig. Als de avond is afgelopen loop ik met Aswin terug richting mijn hotel, we besluiten in Clarke Quay nog een afzakkertje te nemen alvorens naar bed te gaan.

De zaterdagochtend ga ik samen met Aswin om 9 uur op stap. We gaan naar de Botanische tuinen, ik ben hier in 1991 voor het laatst geweest en Aswin nog nooit ondanks dat hij nu 3 maanden in Singapore woont. Het is werkelijk fenomenaal hoe de natuur hier zijn pracht en praal ten toon spreid. De Orchideën in de tuin zijn werkelijk van ongekende schoonheid, de planten zijn echt groen en je vraagt je tevens af hoeveel kleuren groen er bestaan. Ook de manier hoe men hier met onderhoud omgaat is er een van grote passie, de mensen behandelen de planten met uiterste precisie en liefde. Op de een of andere manier krijg je de indruk dat het een voorrecht is om hier te mogen werken. Ondanks de uitgestrektheid van de tuinen, ca 3 hectare, is niets te zien van de omvang, ik kan er maar een woord vaangeven FENOMENAAL.

Nadat we ca 4,5 uur hier hebben rondgezworven gaan we rchting Chinatown, niet ver van de thuisbasis. Er is sinds mijn laatste visit 2 jaar geleden eigenlijk niets veranderd. Misschien zijn er wat winkeltjes bij gekomen, wat restaurantje verdwenen toch kan ik geen echter grote verschillen ontdekken. Wat wel opvalt is dat er een compleet nieuwe tempel is verrezen aan de rand van Chinatown. De tempel is wel iets aangepast aan de Singapore omstandigheden en is minder kitsch dan in China zelf toch is hij erg mooi. Ook de monniken in opleiding welke hun middag ritueel opvoeren is leuk om eens van dichtbij mee te maken, we hadden het geluk dat op deze zaterdag van de maand alles opgesteld is voor het publiek, na later blijkt is dit als blijk van waardering daar de tempel met giften is gebouwd en derhalve 1 zaterdag per maand volledig opengesteld.

De zaterdagavond strijken we neer bij een Thais restaurant in Clarke Quay. De ambiance is niet echt Thai toch is het eten geweldig goed en WEL echt Thai. Als voorgerecht eten we een mix van vlees en vis, van kleine specialiteiten tot gewoon satestokjes met echte Pinda Saus whoe wat heet). Het hoofd gerecht nemen we ook weer een een mix van vis en vlees samen met wat rijst en uiteraard Singha bier. Een heerlijke maaltijd van goede kwaliteit, een lekker Thais biertje en heel veel gezelligheid, nee we vermaken ons opperbest. Daar wij zondag toch weer het nodige willen ondernemen sluiten we om een uur of 11 de avond, terug op de kamer nog even snel contact met Nederland wat onze jongen aan het doen zijn met voetballen, gelukkig 4-0 gewonnen.

Zondagochtend om 9 uur gaan we weer op reis. Deze keer loop ik richting Marina Bay alwaar ik Aswin ga ontmoeten. Via een leuke wandeling door Boat Quay kom ik uiteindelijk na 30 minuten aan in marina Bay. We beginnen met een bakkei koffie alwaar onze reis van vandaag begint. We gaan ff via Aswin zijn apartement in Marina Bay area, en ik moet zeggen hij woont echt geweldig met een fantastisch uitzicht over de baai. Nadien lopen we verder richting Gardens by the Bay. Tijdens mijn laatse bezoek 2 jaar geleden warenze hier net klaar met de aanleg van het eiland, nu staat er een geweldig park wat net 5 maanden geopend is. Een schitterend tuien complex wat nog moet gaan groeien maar nu al erg mooi is. Ook de 2 hallen eromheen zijn indrukwekkend. We beginnen in Cloud Frorest, een enorme ronde kas met een COOL climate, zo rond de 25 graden is echt COOL hier.
Het is indrukwekkend om te zien hoe men hier de natuur nabouwt en toch de vrije loop laat gaan. Ook de tweede hal Flower Hall is erg mooi en heel veel mooie bloemen en planten, via diverse thema’s loop je als het ware de wereld rond, Australian garden, South Africa, European tour en ga zo maar door, misschien iets te gecultiveerd echter als dit verder is ontwikkeld zal ook dit een fantastische trekpleister gaan worden.

De hele tijd dat wij in de hallen zijn geweest heeft het gedonderd, bliksemt en komt de regen met bakken naar beneden. Als de regen wat minder word gaan we verder richting Little India aan de andere kant van Singapore. Onderweg stoppen we in de Arabische wijk om van daaruit door te lopen naar Little india. Mijn vorige visit had ik hier een hotel en het is leuk om er nog weer even doorheen te lopen. Ondanks de miezer regen is het een heerlijke wandeling vanuit Arab Street via een kleine markt naar Little India. Deze wijk is volgens mij een copy van het echte India, een ongeorganiseerde chaos, veel troep op straat ondanks dat de rest van Singapore SCHOON is.
Nee it is niet mijn favoriete stukje Singapore echter wel leuk om eens doorheen te lopen.

Uiteindelijk gaan we om 15.30 uur met de metro terug richting “huis”. Op het moment dat ik dit verslag schrijf is het buiten weer droog. Ik ga zo nog even het zwembad opzoeken om rond 9.00 uur Aswin weer te treffen voor een diner ergens in de buurt.

Dit is het weer voor nu.
Groet

Henk Jan

P.s.
Ik laat op de site een paar schittende foto’s zien, Ik heb een fantastische serie gemaakt tijdens deze visit. Micht je ze willen zien moet je langskomen

• 25 November 2012 - 12:34

Jeanet:

Mooie foto's ! Geniet nog lekker ff daar. Hier "stormt het " vandaag...............

• 25 November 2012 - 19:20

Inge Broer:

Echt prachtige foto''s. Veel (werk)plezier nog even!

• 30 November 2012 - 19:02

Cynthia:

Wauw, fantastische foto's! Succes nog even en drink maar een whisky voor me ;)