Travel and the first day - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu Travel and the first day - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

Travel and the first day

Door: Henk Jan & Marga

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

09 November 2014 | Verenigde Staten, New York

Het is dan eindelijk zover, we gaan met zijn 2-en een week NY en DC.
Laurens brengt ons naar het station om hierna richting Schiphol te reizen. Op het station blijkt dat ondanks eerdere berichten er een dusdanige vertraging is dat we 45 minuten langer reistijd hebben wat inhoud dat we gewoon te laat komen. Snel plan aanpassen en Laurens terug naar huis brengen en met de auto dan maar, zonder treinkaartjes. Na een rustige autorit komen we rond 11 uur aan op Schiphol, nog 1 ½ uur. Snel parkeren op P3 en met de bus naar de vertrekhal.

Bij de priority check-in kan HJ wel inchecken echter de ESTA van Marga is niet goed. Lang verhaal kort er is een type fout gemaakt in de aanvraag, een 8 is voor B aangezien. Bij een servicebalie van KLM kan er een nieuwe aangevraagd worden. Dus zo gezegd zo gedaan. Ff een ESTA spoed procedure starten, wat ze allemaal van je willen weten, zelfs details over ouders, hoezo Big Brother.
Als we de formaliteiten hebben afgerond, EN opnieuw 14$ hebben afgetikt terug naar de balie om in te checken, gelukkig lukt dit allemaal ALLEEN, boarding is al begonnen word ons verteld, eh ja volgens ons horloge nog 35 minuten voor departure time. Dus ff geen uitgebreide lunch met koffie maar ruim 13 minuten lopen naar D47, bijna de laatste gate op de D pier, kan er ook nog wel bij.

Eenmaal door de security, en dit viel heel erg mee deze keer was het toch nog wachten voor we aan boord mochten, hadden we toch nog koffie kunnen drinken……..!!!!!!!!!!!! Ach, kent skeele, we gaan naar de Big Apple.

Na een vlucht van 7 uur en 35 minuten geland op JFK International Airport. Nog ff door boarder security en gaan richting downtown Manhattan. Welnu, dit loopt ff anders. Henk Jan heeft nog een geldig ESTA en kan via de computer in 5 minuten het land in. Marga is First Time ESTA visitor en mag aansluiten in de lange rij. Na ruim 1 uur en 20 minuten heeft Uncle Sam eindelijk toestemming gegeven en mogen we samen het land in. Snel via de Air train met de metro naar Grand Central Station en lopen naar NH Hotel, Jolly Madison Tower, we zijn geland om 15.20 en zijn on 19.55 in ons Hotel. Wachttijd en reistijd gesproken. We nemen ff een douche en gaan nog ff wandelen echter we hebben wel trek in een happie, lang verhaal kort, Ierse Pub, lekkere burger en een goed glas Sam Adams/ witte wijn.

Op het moment dat ik dit schrijf is het zondagmiddag en zitten we ff op de kamer om onze voeten rust te geven, ca. 18.00 uur. We zijn vanochtend om 07.10 uur vertrokken per voet richting……………. Ja, waar liepen we naar toe vanaf East 22 38 Street. We hebben achter eens volgend Rockefeller Tower (Top of the Rock) gedaan, doorgelopen naar Time Square, Broadway, Ground Zero + Museum, St Pauls Chapel en Wall Street. Een indrukwekkende dag, ontspanning, genieten maar vooral, zwaar onder de indruk terug op de kamer.

Rockefeller Tower (Top of the Rock), heeft werkelijk een fenomenaal uitzicht. De vergezichten, de kleuren, Centeral Park van boven, Statue of Liberty, Hudson river, downtwon en ga zo maar door, een geweldig uitzicht.

Time Square is net zoals je het op TV ziet, momentje was dat we lekker buiten op een terras koffie hebben kunnen drinken. Marga heeft nog kunnen knuffelen.

Broadway, hier draaien nog steeds musicals als Lion King, Mama Mia en ga zo maar door.
De reclame zuilen, de kleuren en dit ondanks daglicht, nee hier word niet op een KW stroom gekeken

Ground Zero, eigenlijk kan ik dit niet beschrijven maar ga het proberen
Allereerst het monument, op de grondvesten van waar toren 1 en 2 hebben gestaan een indrukwekkende waterpartij, namen van….., heel veel namen van ……….., die waterpartij die diep, diep in de aarde verdwijnt in combinatie met de net nieuw gebouwde ONE WOLRD TRADE CENTER/Tower of Freedom op de achtergrond. Indrukwekkend om stil van te worden
Dan het museum, het is moeilijk te beschrijven wat je daar allemaal te zien krijgt, we hebben allemaal beelden van TV op het netvlies, misschien docu’s die we hebben gezien. Maar het echte verhaal, het NYC verhaal wordt hier verteld. We zijn zelden sprakeloos of zonder woorden MAARRRRRRR dit is zo indrukwekkend, zo ……………………………, na een kleine 3 uur rondgelopen te hebben zitten we zo vol dat we langzaam maar zeker, het is lang still voor we weer tegen elkaar beginnen te praten. Diep respect voor het eerbetoon aan en van de NY City People.

We lopen nog ff via St Pauls Chapel. Deze Chapel ligt 100 mtr achter Ground Zero. Het bizarre hieraan is dat het ten tijde van het instorten van de Twin Towers, NIET onder het stof heeft gelegen, overal lagen dikke centimeters stof echter hier heeft een heilige beschermende muur omheen gezeten.
Ook de verhalen die hier binnen worden verteld, de rust momenten die hulpverleners hier hebben kunnen genieten, de hulp die hier is geboden ten tijde van……….. Ook dit maakt diepe indruk

We gaan eerst maar ff iets eten en drinken alvorens de voeten verder te pijnigen, we gaan door naar Wall Street. Het financiële geweld spat werkelijk van alle gebouwen af, ondanks dat het zondag is en alles gesloten. Toch heerlijk om ook hier eens rond te lopen en wederom een Financieel hard van onze wereld economie te mogen aanschouwen. Ook de gebouwen zijn van hoog financieel gehalte en mogen er zijn, een leuke mix van oud en nieuw, zoals heel New York trouwens.

Als we dit alles hebben gedaan nemen we de metro terug naar Grand Central Station, een fenomenaal trein/metro station wat nog steeds in oude glorie aanwezig is. We lopen van hieruit via Lexington, naar 22 East 38 Street, ondanks de pijnlijke voeten toch nog een 15-20 minuten.

Goed hier laten we het bij voor het eerste verslag.

From NYC with Love
Henk Jan & Marga

• 10 November 2014 - 18:11

Fam. Broer:

Heeeeeel veeeeel plezier daar! Geniet ervan!