Back in New York City, the last days - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu Back in New York City, the last days - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

Back in New York City, the last days

Door: Henk Jan & Marga

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

05 Februari 2015 | Nederland, Ommen

Het vorige verslag was tijdens de busreis vanuit DC terug naar New York. De reis heeft vanwege behoorlijke stevige files en het slechte weer (sneeuw buien) 2 uur langer geduurd dan verwacht.
Uiteindelijk om 21.30 uur op 7Th avenue om via een 5 minuten durende wandeling op 8Th av uit te komen bij ons laatste hotel van deze trip.

Ff spullen naar de kamer, opfrissen en toch nog ff een glaasje drinken ergens downtown. De sfeer is wel gezellig, dit heeft er ook mee te maken dat de New York Rangers net hebben gespeeld in het Madison Square Garden tegenover ons Hotel. Er hangt een jolige sfeer in de kroeg wat erin resulteert dat Marga van het ene op het andere moment aan het armpje drukken is met een Amerikaanse dame. Welnu, ze weten daar nu ook wat Hollands Girl Power is. Ze kwam er gewoonweg niet aan te pas. Middels een high five word dit dan ook gevierd.

Vrijdagochtend is het weer ons wederom goed gezind, het is weliswaar geen 18 graden meer als begin van de week, frisjes, beetje wind en temp rond de 8 graden, normaal voor de tijd van het jaar.
We gaan eerst m aar eens lekker ontbijten downtown alvorens met de Metro nog verder af te zakken.
Met de metro stappen we uit net voorbij SOHO, van hieruit wandelen we over Broadway verder down. Hier en daar een winkel in, soms ff om op te warmen, kop koffie doen, en onderweg even de afslag naar de Public Library. En gelukkig is hij nu wel open. Wat een ontzettend mooi en goed onderhouden gebouw. Het straalt nog steeds de sfeer van vroeger uit. Net of de tijd hier compleet heeft stilgestaan!!!!!

We zakken verder af en komen in de buurt van Brooklyn Bridge. Het zuidelijkste puntje van het “eiland”.
We nemen van hieruit de metro weer terug omhoog richting Penn Station alwaar ons Hotel precies recht boven ligt. Onze voeten kunnen ff wat rust gebruiken, ff chillen en dan weer “ de paden op en lanen in”.

Als we in de lobby komen horen we dat er brandalarm is op de 9de verdieping, PLEASE CLEAR the hall ladies en gentleman. Eenmaal buiten komt de ene na de andere brandweer auto de bocht om vliegen. HaJee begint te filmen want het is toch een spektakel wat er allemaal gebeurt, hij loopt gewoon achter de brandweer mensen aan welke met slangen op de rug naar binnen gaan. Het filmpje kun je vinden via youtube, zoekterm SAM_8096 OF henk jan en marga fietsen in New York.
Tijd om eens even bij Macys binnen te gaan daar we voor Laurens nog wat leuke T-shirts hebben gezien. En ach als je er toch bent gewoonweg de sfeer op je in laten werken. De mensen die onder de indruk zijn van de kerst versiering, het aanbieden van allerlei testjes van geurtjes en smaakjes. De Starbucks waar je niet omheen kunt en ga zo maar door.

Eenmaal weer buiten gaan we door naar Heartland Brewery voor een lekker diner. We zijn hier al eerder geweest du weten wat ons te wachten staat. Marga neemt een Angus Steak, smash potatoes en een empire salad. Henk Jan neemt een Filez Mignon met steamed/baked potatoes en deelt in de empire salad. Zet hierbij een cocktail en een wit biertje en de maaltijd is compleet. Laten we het zo zeggen, een heerlijke laatste maal in New York City.

De zaterdag ochtend nog even wat laatste inkopen doen, koffer pakken en dan langzaam maar zeker afzakken naar JFK International. Een ritje met de metro van een klein uur, overstappen op de Air train om op JFK International terminal 4 te komen. Er is vandaag wat onderhoud aan de Air train wat inhoud overstappen op de bus en meerijden tot je bij Terminal 4 bent aangekomen.
De regels in de US zijn aangescherpt waardoor je nog vroeger op het vliegveld dient te zijn. Wij noemen het schijnveiligheid de Amerikaan Homeland Security, waarvan akte. Ben je niet minimaal 2 uur van te voren ingecheckt mag je niet meer mee. Hoe moet je dit slim spelen, internet oftewel web check-in (of via de KLM app), je bent dan al ingecheckt en kunt tot 1 uur van te voren een luggage drop-off doen
Later ben je de pisang en mag je je laten omboeken, ok deze info ter lering en vermaak.

Eenmaal door de security is het appeltje eitje, extreem rustig vinden wij het voor een van de drukste vliegvelden ter wereld. Zal wel aan ons liggen. We gaan eerst eens in alle rust lunchen voordat we het lange wachten ingaan. Achteraf valt het wel mee, ik HaJee schrijf nog een stukje in dit verslag, M zit wat te lezen, we drinken nog wat laatste US Koffie(tenminste ze noemen het koffie). We kijken wat naar de mensen om ons heen en war er zoal voorbij komt, de Boeing 777-200 van KLM welke binnen komt en ons straks naar Nederland zak vliegen.

Ik wil dit laats verslag afsluiten met wat wist je datjes:
- De temperatuur buitengewoon was deze city-trip
- We zelfs verkleurd zijn
- New York by Bike en ervaring op zich is
- Je zo de stad erg goed leert kennen
- Het een feest is door het verkeer te slingeren
- HaJee dit al fietsende heeft vastgelegd
- Wij moeilijk kunnen kiezen wat nu het absolute hoogtepunt was
- De meningen hierover verschillen
- Wij eigenlijk heel veel een hoogtepunt vinden
- We dus niet gaan kiezen
- De New Yorker erg vriendelijk is
- De New Yorker behulpzaam is
- De New Yorker aan het overleven is
- De New Yorker dit aan alles uitstraalt
- De New Yorker ook veel armoede heeft
- De New Yorker dan op straat slaap
- De New Yorker geen typische Amerikaan is volgens ons
- Wij terugkijken op een heerlijke week
- Dit voor herhaling vatbaar is
- Wij voor nu zeggen Tot de Volgende Keer

Henk Jan & Marga