Beter laat dan nooit - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu Beter laat dan nooit - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

Beter laat dan nooit

Door: Henk Jan

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

19 Maart 2013 | Nederland, Ommen

Ik ben vergeten en verslag te schrijven van mijn laatste reis naar Spanje.
Het begon allemaal op zondagmiddag daar wij deze keer een dag eerder moesten vertrekken. Op station Ommen had ik gelijk te maken met een trein uitval waardoor ik een 30 minuten kou heb lopen lijden. Nadien op Zwolle kon ik wl direct de aansluiting naar Schiphol krijgen maarrrrrrrrrr al vrij snel begon ik het erg koud te krijgen want de verwarming ind e trein stond blijbaar niet aan. De conducteur kwam ook diverse malen langs om verontschuldigingen aan te bieden voor het ongemak maar kon er niets aan doen, Het is volgens de conducteur erg moeilijk om op zondag een monteur van huis te krijgen als de rest al druk genoeg is. Uiteindelijk verkleumd aangekomen op Shciphol alwaar elukkig wel de verwarming brande, ik heb dan ook met veel plezier een tijd boven de kachel gestaan om warm te worden.

Sjaak stond al op Schiphol te wachten en na de douane check zijn we dan ook in een heerlijke rustige KLM Crowne lounge gaan zitten. Rustig bakkie, hapje in een relaxte omgeving.
De vlucht op zondagavond zat helaas wel tot achter de komma vol en het was erg rumoerig aan boord, er zat nl een dubbele schoolklas Zweden aan boord welke een week uitstapje naar Barcelona hadden. Je kunt je vast wel voorstellen hoe pubers zich op dat moment gedragen.

Eenmaal op El Prat geland ff de auto halen, altijd weer lachen aan de balie bij Hertz als ze je beginnen te kennen, even zeuren over van alles en nog wat, de Spaanse dame en heer nog wat NL woordjes proberen te leren om nadien door te rijden naar Granollers. We hebben de TomTom ingesteld om Tolwegen te vermijden, welnu dit hebben we geweten.
In plaats van richting gerona te rijden word ons gevraagd een afslag te nemen welke we nog nooit eerder hebben gehad. We hebben het geweten, we hebben de Ramblas gezien, de Haven, we hebben op de diagonal gereden welke dwars door Barca gaat en wat nog meer. Veel lol in de auto en toch wel een toeristische route in een druk Barca. Met enige vertraging komen we dan ook aan in Casa Fonda europe in Granollers. Het diner deze avond is weer goed en we vermaken ons opperbest.

De maandag begint op z’n Spaans, wij kennen het Zwols kwartiertje op kantoor, welnu in parets kennen ze het spaanse 1 ½ uurtje. Het heeft even geduurt voordat iedereen op stoom kwam, er moest nog voetbal geanalyseerd worden, het weekend doorgesproken, de kleding gekeuerd en wat nog meer. Uiteindelijk zijn we begonnen waar we voor kwamen, migratie en training. Aan het eind van een lange dag kunnen we toch concluderen dat hij vruchtbaar is geweest, dat gold overigens ook voor de temperatuur welke de hele middag rond de 21 graden heeft gelegen. De avond gaan we eten bij een van onze favoriete restaurantjes in Granollers, Jambugo. Een heerlijke maaltijd, lekker wijntje en veel lol maakt een lange dag die ten einde komt.

De Dinsdag begint waar we maandag geeindigd zijn, migratie, discussie en training. De dag vliegt voorbij, de temperatuur omhoog en voorat e het weet is de ochtend weer voorbij. Na de unch besluiten we om de avond naar barcelona te gaan, Nee niet naar Camp Nou Barcelona – AC Milan (we hebben geen kaarten kunnen krijgen ondanks 3 weken onderzoek van onze spaanse collega’s) maar om een leuk avondje te maken. Nog even contact met NL daar Ronald vanavond ook binnenkomt om af te spreken op La Rambla. Als we met de trein aankomen in Barca zetten we ons eerst eens even op een terrasje op Passeig de gracia, nog even genieten van de ondergaande zon. Als we doorkopen naar Playa de Catalunya merk je aan alles dat de Catalanen zenuwachtig beginnen voor de match of the day, Op La Rambla zie je steeds meer Barca outfits en mensen zoeken TV schermen op. Ronald arriveerd rond 20.45 op La Rambla alwaar wij rustig op een bankje zitten te wachten. We besluiten direkt door te lopen naar “onze” Tapas bar Pirineus.

We worden hartelijk ontvangen door de vrouw en heer des huizes, ze hadden ons weer herkend en wisten nog dat wij uit ollanda kwamen. In het restaurant staat de Radio aan de de eigenaar is een fanatiek supporter, als Barca binnen 5 minuten 1-0 scoort gaat hij juichend, zingend en springend door de zaak. Messi, Messi, Messie Barcalonaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
Het ritueel herhaald zich bij 2-0, 3-0 en bij 4-0 gaat hij helemaal uit zijn dak, Barcelonaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, barcaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, Barcaaaaaaaaaaaaaaaa, barcaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, er word gedanst en gespronegne n wij laten ons ook niet onbetuigd wat wel gewaardeerd word. Als de match is afgelopen is de eigenaar door het dolle en wil met ons wat drinken. Hij komt verkleerd met pruik en een kip onder de arm aan onze tafel en schenkt een vlammend drankje in. Hij word steeds wilder en driester en begint steeds harder barcelona de Catalunya te schreeuwen in combinatie met kippen geluiden, tok tok tok, barcelonaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
We besluiten om er een eind aan te maken want dit kan nog wel eens lang doorgaan. Vanwege het late tijdstip gaat er geen trein meer en gaan we per taxi terug naar granollers.

De woensdag is ern drukke en lange werkdag. Zal er niet teveel woorden aan schrijven maar de dag begon om 8 en eindigde om 8. We gaan moet maar voldaan terug naar Case Fonda Europe. Zin om op restaurant onderzoek te gaan hebben we niet en ronald heeft nog nooit gesteengrilt op z’n Catalaans dus we gaan maar weer naar Jambugo. Wat vervelend. Een gezellige avond komt ook hier tot z’n eind en we gaan dan ook voldaan richtign hotel. Als we hier aankomen komt net de finance ploeg binnen, Frank, Henk en Hille. Even bijkletsen nog en dan gaan voor een beetje nachtrust.

De donderdagochtend komen we tijdens het ontbijt weer tot de conclusie dat we weer een paar uurtjes slaap missen, opgeteld bij de andere ontbrekende uurtje van deze week, ach loat goan we hebben er veel lol voor terug gekregen. De dag is wederom vruchtbaar, na de lunch nog even af ronden en rond 15 uur richting Vliegveld. Auto inleveren, ff boarden en dan heerlijk in slaap vallen voor een korte vlucht van 1 uur en 45 minuten. Moet eerlijk zeggen dat ik het opstijgen niet meer gemerkt heb, werd wakker op het moment dat de captain omriep, Cabine crew please prepare for landing, was dus ff nodig.

Op schiphol ff koffie en een broodje scoren om door te reizen met de trein richtin huis. Op Zwolle weer hetzelfde fenomeen dat ik net mijn treintje naar Ommen de bocht om zie gaan. Nog een ½ uurtje in de kou staan wachten om uiteindelijk rond 22.20 uur weer thuis te zijn.
Een enerverende week in meerdere opzichten ligt achter me. Moe maar voldaan plof ik neer op de bank om eens even met het thuisfront bij te kletsen.

Olla voor nu, tot de volgende belevenissen in Espana
Henk Jan