Stappen, shoppen en relaxen - Reisverslag uit Nanjing, China van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu Stappen, shoppen en relaxen - Reisverslag uit Nanjing, China van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

Stappen, shoppen en relaxen

Door: Henk Jan

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

15 Oktober 2012 | China, Nanjing

De vrijdag wilden we tijdig stoppen om een beetje op tijd aan het weekend te beginnen. Eerst wordt er alvast vooruit gekeken naar de zaterdag want dan is Klaas jarig, Singapore team heeft een paar taarten geregeld en moeten we dit alvast een klein beetje vooruit vieren. Een leuke geste.
Qua werk doemt er echter een behoorlijk probleem op welke wel eens een showstopper zou kunnen gaan worden. Er ontstaat stress bij sommige mensen er wordt koortsachtig getelefoneerd met diverse mensen echter een oplossing ligt voorlopig nog niet voor handen. Om 20.00 uur besluiten we er maar een punt achter te zetten en toch maar aan het weekend te beginnen.

Snel ff spullen naar de hotelkamer en zien of we bij Tayro, ons Japanse restaurant, nog eten kunnen krijgen wetende dat alle restaurants vroeg sluiten. We hebben geluk en kunnen nog een bakplaat voor 7 personen krijgen. De eerste ronde bestaat uit wat Sushi, vlees en vis samen met een koude TjingTao. De 2de ronde komt er het nodige aan groenvoer voorbij met nog wat vlees voordat we aan het beroemde toetje beginnen, geflambeerd ijs. Ondertussen zitten er een stel Italianen (ca 12) te zingen en te dansen, sommige zijn behoorlijk ver onderweg en kunnen amper staan, laat staan lopen. Anderen beginnen op tafel en stoel te dansen. Het is een schitterend schouwspel waarbij ze steeds verder gaan. Nee dit zijn echte Tifosi zoals we ze hebben bestempeld, je zou je bijna gaan schamen voor je landgenoten in den vreemde.

Na Tayro gaan we richting 1912 district, zeg maar het uitgaanscentrum van Nanjing. Onderweg naar de Blue Marlin staan her en der al Chinezen hun hele inhoud over straat te kotsen, anderen waggelen van links naar rechts een schitterend aanblik als neutrale toeschouwer. We gaan weer voor het aloude recept, een tapvaas Erdinger Weissbier, een laars met een tapkraantje waarbij je op tafel zelf je biertje mag gaan intappen. Om 00.00 uur op 13 oktober is het echt de verjaardag van Klaas, hij mag een jaar lang zijn cijfers omdraaien. We beginnen spontaan te zingen en de bar kijkt met een vreemde blik naar dat gekke stelletje Nederlanders. Vanaf nu mag hij zich 30 uur jarig voelen, 6 uur in China en nog 24 nadien in Nederland, ieder nadeel heeft zijn voordeel.

De zaterdag gaat het team 2 kanten op, Marc, Bert, Corine en Frank gaan naar Qixia 22 km buiten de stad om te gaan wandelen in de bossen rond Nanjing. Ronald, Klaas en ikzelf verzamelen rond de middag om rustig te beginnen met Koffie en een gebakje (je moet toch iets aan ontbijt in je lichaam hebben). Zowel Ronald als ikzelf hebben behoorlijk last van buikloop en moeten regelmatig een toilet bezoeken dus blijven we in de stad. Na uitgebreid koffie drinken gaan we richting Electronica street want Ronald wil graag een Samsung Galaxy S+ mee naar huis. Na ongeveer 2 ½ uur ronddolen, praten in winkels, een bezoek aan de Chinese zwarte markthal is al snel duidelijk dat dit type eenvoudigweg niet is uitgebracht in China. We gaan maar door naar Fusimou area om iets te drinken en misschien nog iets aan souvenirs te scoren. Een mega hoeveelheid Chinezen heeft hetzelfde idee om hier rond te gaan lopen, wat een drukte. We krijgen gelukkig nog wel een tafel en stoel om even onze voeten te ontlasten. We zitten echter toch verkeerd want dit is een stoel naast de ultieme foto plek. De ene na de andere Chinees hangt in je nek om een foto van de draak en Fusimoubridge te maken. Langzaam dan maar terug naar het hotel om en kijken of de andere groep al terug is.

We gaan met z’n allen eten in de Paulaner, even “normaal” voedsel gezien de toestand van beide heren met buikloop. Het bier is prima echter de schnitzel is meer paneermeel dan anders iets en heeft weinig smaak, de friet met Mayo is redelijk maar dan houd het ook op. We maken er vandaag op tijd een eind aan en zijn rond 22.00 uur terug in het Hotel. Lekker relaxen op de kamer wat mij betreft. Het eten en drinken komt er bij mij weer uit dus blij dat ik tijdig terug ben, je zou toch net als een dronken Chinees je hele inhoud op straat achter moeten laten!!!
De nacht heb ik redelijk geslapen ondanks dat ik een regelmatig toilet bezoek niet kon onderdrukken.

Het zondag ochtend ontbijt neem ik niet teveel, echter wel veel banaan, hopen dat dit helpt te stoppen daar ik geen immodeum bij me heb. Om 12.00 uur gaan we gebak eten van een hele leuke taart welke Klaas van het Hotel heeft gekregen.

Rond 14.00 uur verzamelen we om in alle rust iets te gaan doen. Laten we eerst maar eens uitgebreid koffie drinken bij Costa’s een eindje verderop, nog ff een cadeau voor Klaas scoren en dan rustig een uurtje op het terras. Heerlijk relaxed met een erg hoog niets moet gehalte.

Nadien gaan we nog ff naar Fusimou area, lopen wat rond. Sommigen scoren nog wat kleine presentje voor thuis. Via diverse achteraf steegjes en smalle doorgangen proberen we de weg terug te vinden naar een Metro station. Onderweg nog een drankje op een terrasje, als je dit al een terras mag noemen maar alla het is iets om te zitten om de voeten ff rust te geven. Uiteindelijk rond 18.00 uur terug in het Hotel.

Het eten doen we vanavond lekker Europees, we gaan naar de Italiaan. Pizza, Pasta, Proschutto, Bruschette, Italiaanse wijn, het vindt allemaal gretig aftrek. Een relaxed weekend komt ten einde.

Ni Hao
Henk Jan