Safety and Birthday - Reisverslag uit Nanjing, China van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu Safety and Birthday - Reisverslag uit Nanjing, China van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

Safety and Birthday

Door: Henk Jan

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

30 Januari 2013 | China, Nanjing

Dinsdag was naast een klein verjaardagsfeestje ook een echte safety day.

Aangekomen op de nieuwe RELO productie plant blijkt dat onze veilgheidstest van de oude fabriek per direct vervallen is en opnieuw moet plaatsvinden. Dus daar gaan we weer, in alle rust een 2-tal powerpoint slides doorlezen en nadien een test maken waarbij een 100% score moet worden gehaald. Overal waar we tot nu toe zijn geweest hebben we dergelijke testen moeten doorlopen echter geen enkele is een universele welke over de hele wereld toepasbaar is.

Klaas en ikzelf ieder achter een beeldscherm en lezen maar, de Engelse vertaling is wederom slecht (tenmisnte als we de onderwerpen afzetten tegen wat we gewent zijn her en der) en het Chinees kan ik wel lezen maar begrijp ik helemaal niets van. Als we een 15 minuutjes hebben zitten lezen krijgen we de vragenlijst, in het Chinees en Engels. Ook de vragen zijn slecht geformuleerd in het Engels, tenminste dat vinden wij met ons steenkolen Engels. De bewaking spreekt geen word Engels dus samen de vragen beantwoorden is een een tweetje. Pasje om de nek naast de generieke pas en daar gaan we, free to go on te South Plot of the plant.

S’middags moet ik bij onze logistieke partner zijn welke op de North plot van de plant is gesitueerd. Na wat heen en weer gemail moet ik toch via de buitenkant van het terrein via de Westgate mij melden. Aangekomen bij de receptie moet ik een HSSE test afleggen oftewel een veilgheidstest.

Ik krijg een 25 tal powerpoint slides te lezen met ontzettend veel tekst, plaatjes en wat zoal meer. Ik moet zeggen dat hetgeen in het Engels geformuleerd beter is dan de vorige van deze dag. Nadat ik alles heb gelezen krijg ik ook hier een vragenlijst onder mijn neus gedrukt om een 15-tal vragen te beantwoorden waarbij je 1 fout mag maken. Als ik overal met Yes heb beantwoord slaag ik ook hier met vlag en wimpel en krijg ik nog een pasje m mijn nek gehangen. Enigste verschil hier is dat ik niet vrij mag rondlopen. Na ja als dat de enige belemmering is, zolang ik nog maar alleen naar het toilet mag.

De middag verloopt verder lekker, veel kunnen doen, juiste afspraken kunnen maken en veel data manipulatie uitgevoerd. Aan het begin van de avond staat onze prive chauffeur weer gereed om naar het Hotel te brengen, niet onze eigen maar een van de vele eigen chauffeurs. Welnu we hadden een Schumacher als driver. Veel snelheid, kriskras door het verkeer, niet afremmen voor de vele gaten in de weg, nee een rumoerig ritje. Toch blij dat onze “eigen” chauffeur veel rustiger rijdt.

Mijn verjaardag vieren we met z’n drieën bij Himalaay, een Indiaas/Nepalees restaruant. We zijn heir vaker geweest dus het eten is wederom VOORTREFFELIJK. Ook het Hoegaarden wit word op de juiste temperatuur geserveerd. Gezelligheid kent geen tijd en dat merken we als om 22.00 uur de eigenaar komt of we wel willen afrekenen want het is sluitintgstijd. Ook Team 2, welke de reis naar China is begonnen, meld zich nog om mij te feliciteren en dat we er nog maar een stevige op moeten drinken, waarvan akte. Ondanks dat ik in China zit krijg ik de nodige hoeveelheid felicitaties, via SMS, Whats app, mail, telefoon en ga zo maar door. Nee ikvoel me toch best wel een beetje jarig in den vreemde.

Terug op de kamer staat er nog een verrassing van het Hotel, een leuke verjaardagstaart. Laten we deze dan maar meenemen naar de RELO site en hier nuttigen met eenieder die aanwezig is.
Al met al een varierende dag, veel safety en veel verjaardag.

Als ik dit schrijf is het alweer woensdagochtend en zit ik alweer op de Plant voor weer een dag voorbereiding. Het is wederom een hele stevige SMOG dag, althans zo lijkt het. De lucht zit potdicht en is dik en grijs. De zon probeert er wel door te komen maar of dit gaat lukken. De temperatuur is op dit moment rond de 10 graden en zal verder oplopen naar een graadje of 17-18. Toch weer even iets anders dan de koude Hollandse dagen welke achter ons liggen.

Hier houd ik hem weer bij voor vandaag.

Ni Hao
Henk Jan