Ff een tussendoor reis naar East Providence, Rhode - Reisverslag uit Seekonk, Verenigde Staten van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu Ff een tussendoor reis naar East Providence, Rhode - Reisverslag uit Seekonk, Verenigde Staten van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

Ff een tussendoor reis naar East Providence, Rhode

Door: Henk Jan

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

04 Augustus 2019 | Verenigde Staten, Seekonk

Zaterdagochtend vroeg vlieg ik naar Boston, daar er zaterdagochtend vroeg geen treinen gaan om mijn vlucht te halen vertrek ik vrijdagavond. Marga en Guusje (onze nieuwe bewoner) brengen mij naar station Emmen-zuid. In alle rust met blauwnet naar Zwolle om vandaaruit met de NS verder naar Schiphol.
Ik heb op Schiphol een kamer geboekt in het Citizen M hotel, een fancy hotel, inchecken gebeurt volledig digital, de kamer word volledig gestuurd met een tablet maar het allerbelangrijkste, het is geluidsdicht en het bed is goed. De douche functioneert alleen als je op een rond plateau staat midden binnen de glasdeuren en JA je krijgt eerst een plens koud water over je heen. Om wakker te worden niet verkeert echter ik kan er niet aan wennen. Het ontbijt is zeg maar tussen een snackbar en McDonalds, mwah niet mijn ding dus die sla ik over voor een paar lekkere broodjes op de Terminal van Schiphol. De koffie is we oké dus die kan ik niet laten staan.

Het is ontzettend druk om 8 uur s ’ochtends op Schiphol, midden Nederland is de bouwvak begonnen en het lijkt net of de hele provincie Utrecht op Schiphol loopt, lange rijen voor de incheck, lange rijen voor de douane, ja eigenlijk waar staat geen lange rij. Gelukkig ben ik nog steeds priority member en kan ik via de snelle route, behalve de douane dan daar moet iedereen aansluiten . Tijd genoeg voor koffie en een broodje, nog ff kijken bij de diverse winkels en in alle rust naar de gate. Ik vlieg deze keer met Delta Airlines daar KLM geen weekendvlucht beschikbaar heeft aar Boston. Niet mijn favoriete luchtvaartmaatschappij maar goed, het is ff wat het is.

Boarding is weer zoals de Amerikanen het willen zien, veel vragen beantwoorden alvorens je goedkeuring krijgt. Eenmaal door dit proces kan ik via de priority-lane aan boord. We zijn met een uur vertraging uiteindelijk vertrokken echter de vliegtijd is 6 uur een 29 minuten dus we zijn snel aan de andere kant van de plas, betekent dus weinig tegenwind vanaf de poolcirkel. Customs op Boston Logan International gaat soepel alleen de koffer laat weer eens op zich wachten. Na ruim 40 minuten komt die van mij langsglijden, snel naar de shuttlebus en door naar Hertz om mijn auto te halen. Gelukkig ben ik Gold Member en kan ik pakken wat ik wil zonder in de rij te hoeven staan. Auto aanmelden bij de uitrit, GPS erin en rijden maar. Na een kleine 1 uur en 45 minuten kom ik dan ook aan bij mijn Hampton Inn in Seekonk Rhode Islands, net buiten East Providence. Gewoon hotel, grote kamer, heerlijk bed moet ik zeggen, douche is prima en de TV is zoals gewoon aan de zeer grote kant, voor de rest heel erg Amerikaans.

In de middag ff 2 uurtjes liggen om op de tijdsverschillen in te werken, het is hier 6 uur eerder en hoe eerder omschakelen hoe beter. Na mijn schoonheidsslaapje ga ik eten bij een van mijn favoriete restaurants welke op 600 meter lopen zit, TGI Friday. Ik geniet dan ook van de heerlijke spareribs met alles erop en eraan.

Rond 22.00 uur stort ik in, dan maar overgeven en zien hoe de nacht verloopt. Als ik om 02.20 uur wakker word is het rijkelijk vroeg. Even de benen strekken, ff wat water drinken en maar weer proberen, als ik nadien om 6.05 wakker word ben ik best wel blij. Goede nacht gehad, voel me uitgerust en kan er tegen denk ik op dit moment.

Ontbijt is gewoon Amerikaans, eieren, spek, aardappelen, wat toast, yoghurtje, en veel smoothies. Koffie is prima en de verse Jus d’orange ook. Na het ontbijt wil ik naar Newport, het schijnt een leuke plaats aan de kust te zijn op een dik uur rijden. Radio aan, GPS ingesteld en gaan.

Even een stukje geschiedenis over Newport:
Newport is een kustplaats in de Amerikaanse staat Rhode Island. De plaats kent een kleine 25.000 inwoners. Newport is bekend door de enorme villa's, een marinebasis en veel huizen uit de koloniale tijd, toen het een belangrijke havenplaats was. Het is een centrum van de watersport.
Aan het einde van de 19e en begin van de 20e eeuw was Newport een badplaats voor de welgestelde Amerikanen. Zij bouwden grote vakantiewoningen om daar de zomers door te brengen. Door de economische crisis van 1929 en de Tweede Wereldoorlog raakten veel van deze huizen in verval. In 1945 richtte een groep mensen een vereniging op om deze huizen te behouden, de Preservation Society of Newport County. Het eerste US Open golftoernooi en het eerste US amateurkampioenschap werden in 1895 gehouden op de Newport Country Club. Newport staat bekend in de geschiedenis van het tennis als de plaats waar in 1881 het eerste kampioenschap van de United States National Lawn Tennis Association (tegenwoordig United States Tennis Association) werd gehouden. Tussen 1930 en 1983 werden verscheidene malen de zeilwedstrijden voor de America's Cup in Newport gehouden.

Welnu ik parkeer ergens downtown op loopafstand van de haven zo lijkt het. Wat gelijk opvalt is de mooie bouw van de huizen, statig maar toch ook niet te, goed onderhouden en de meeste straten zijn gewoon klein en kneuterig voor Amerikaanse begrippen. Daar ik er al rond 8.30 uur rondloop is het heel erg rustig en kan ik heerlijk om me heen kijken, ik zal wat foto’s posten maar of dat het juiste beeld weergeeft?, de haven is mooi echter private property en mag dus niet worden betreden, toch liggen we wel een paar leuke “bootjes”. Na een paar uur rondlopen zeggen mijn voeten dat het voor de ochtend wel goed is geweest, terug naar de auto maar ja waar had ik die ook alweer geparkeerd? Na wat omzwervingen, ik wist geen adres, parkeerticket in de auto gelaten etc. toch maar aan mijn goede vriend Google Maps gevraagd waar het dichtsbij zijnde shopping centre is, en ja hoor paar bochtjes om en we hebben hem gevonden, was er ook wel aan toe want het was ondertussen 36 graden geworden en volgens mijn stappenteller had ik 7004 stappen = 5.51 km gelopen.

Nee het was leuk om er eens rond te lopen, de auto route terug ga ik over het patte land, ook hier mooie huizen, prachtige landschappen, mooie doorkijkjes maar ja, je mag nergens stoppen om foto’s te maken, dus neem van mij aan dat de omgeving de moeite waard is. Lunch pak ik bij Subway, gewoon lekker broodje met van alles en nog wat. Het is mu 13.30 uur in de middag op zondag als ik dit schrijf. Ik ga er een eind aan maken. De middag lekker bij het zwembad, relaxen, middag dutje etc. gewoon ff helemaal niets.

De groeten uit de US en tot de volgende
Henk Jan