Wandelschoenen zijn er niets bij!! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu Wandelschoenen zijn er niets bij!! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

Wandelschoenen zijn er niets bij!!

Door: Henk Jan

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

12 Februari 2019 | Taiwan, Taipei

Als ik dit begin te schrijven heb ik een kilometer of 14(ofzo) onder de schoenen, en nee NIET op wandelschoenen zoals de meesten zullen denken, gewoon op mijn eigen huis tuin en keuken sloffen. Maar ach kent skeele ik heb hele leuke dingen gezien.

Zoals gezegd was ik erg vroeg wakker en wilde de straat op om de stad wakker te zien worden, welnu het is heel erg leuk om te zien. Je hebt de mensen van de nacht die aan het afbouwen zijn met hun nachtkramen langs de straat en je hebt de mensen die de dag tegemoet gaan zien, die nog wat moeten gaan doen, of die die vroeg bij de bushalte staan om vroeg te beginnen, taxi chauffeuers die een tukkie doen na een lange nacht en ga zo maar door, Taipei wordt langzaam wakker op deze maandagochtend, en ik geniet er van.

Als ik om 8 uur met mijn NL (Belgische) collega, die gisteren buikloop had, aan het ontbijt zit(en hij had zich ook nog verslapen) heb ik al 2 uur lopen wandelen(ca 3 km onder de schoenzolen) door de stad, dat krijg je als je midden in de nacht wakker wordt. Ff bijkletsen want we hebben elkaar al ruim een ½ jaar niet meer gezien, uiteraard wel gesproken maar niet fysiek zeg maar. Na een heerlijk ontbijt gaat hij straks door naar Zhangbin waar we elkaar woensdag weer gaan zien. Zelf ga ik de stad in om te genieten van deze aanloopdag.

Ik ga eerst maar eens richting de rivier en omgeving, het schijnt een leuke buurt te zijn met leuke straatjes en niet te vergeten de tuinen rond de rivier. Na een 30 minuten wandelen kom ik in een, “gewone” Chinese buurt tenminste zo komt het op mij over. Natuurlijk China ziet Taiwan nog steeds als een opstandige provincie met Taipei als provincie hoofdstad en eerlijk gezegd, dit zeggende hebben ze wel gelijk. Het is gewoon een kopie van wat ik zelf uit China ken, de taal is hetzelfde, de winkels zijn hetzelfde, de mensen lijken hetzelfde ja wat lijkt er niet hetzelfde. Als je als Taiwan dan wilt afscheiden van China moet je op onderdelen toch anders zijn, ……………..toch?
Als je bij de rivier komt is alle omgevingsgeluid verdwenen, tjee wat een rust ineens, wat kun je hier van genieten, even helemaal geen auto’s, scooters, piepende bussen of anderszins verkeer, nee absolute rust door de meters hoge muur die de natuur bij de rivier afscheid van de andere kant van de stad. Als ik na 2 uur wandelen ff terug ben op de kamer om wat minder warme kleding aan te doen willen mijn voeten ook ff rust. OK geef er aan toe, rustig koffie en 30 minuten niets moeten het doen. Een ding heb ik geleerd van de Taiwanese toiletten, ze doen hier niet aan gender discussie, de toiletten zijn voor “All Gender Restroom” (foto)

Ik heb besloten om naar Bao’an Garden met zijn Confusius Tempel te gaan. Na de 2 uur van hedenochtend nu minimaal 3,5 uur op en neer volgens Google Maps(en die heeft me tot nu toe niet in de steek gelaten) de wandeling door alle kleine en grote straten is gewoon HELEMAAL Chinees. Of ik nu in Beijing, Nanjing of Chinatown in Chinatown te Singapore loop, het is gewoon helemaal Chinees, niets maar dan ook niets verschilt, nou ja niet helemaal waar. Het valt me op dat bij de temperatuur van 20-22 graden de mensen dik ingepakt lopen met uitzondering van de voeten. Dikke winterjassen met bontkraag, sjaals of muts, dikke trui met capuchon MAAR heel erg veel mensen lopen gewoon zonder sokken OF met blote voeten in slippers, dames met dikke panty’s of legging’s maar op flip flops, ik kan het niet verklaren. Ik loop bij deze temperaturen gewoon in T-shirt met zomerjas over de arm en word vreemd aangekeken. Wat is er nu vreemd dan, bij 20-22 graden in T-shirt lopen of met winterjas op slipper met blote voeten. Ach ja wij NL-ers zijn soms vreemde wezens

Ik ben ook uit het fenomeen van ROOD knipperende verkeerslichten, onderweg kwam ik in gesprek met iemand die redelijk Engels sprak. Het blijkt dat ik niet helemaal goed heb opgelet. De knipperende RODE stoplichten voor voetgangers vindt je alleen bij afslagen waar voor automobilisten geen verkeerslicht staat echter waar het voor voetgangers dus geldt als waarschuwing. Dus zeg maar het Nederlandse ORANJE licht.
Wat ook opvalt ten opzichte van China is de hoeveelheid Scooters in deze stad. In China zoveel mogelijk elektrisch of op de fiets hier zoveel mogelijk op de Scooter. Alles maar dan ook alles gaat mee op de Scooter. Als je voor de verkeerslichten staat te wachten en de boel gaat op groen komen er eerst een paar honderd scooters alvorens de eerste auto of bus langskomt. En eh een ding wat daarbij wel weer opvalt, die krengen stinken waanzinnig ( ik weet niet wat voor brandstof daar in gaat maar toch…..)
Als met al heb ik vandaag een kleine 14 kilometer gelopen als ik Google Maps moet geloven. Mijn schoenen hebben nog geen nieuwe zolen nodig maar de gemiddeld wandelschoenen kunnen er een voorbeeld aan nemen(in ogenschouw genomen de vele kilometers in SIN de afgelopen weken). En we zijn nog maar aan het begin, nog een kleine 13 dagen te gaan, we gaan zien wat er allemaal nog voor leuks gaat gebeuren.

Einde middag ff dutje want ja vroeg opstaan vergt zijn tol, uurtje uiltje knappen en maar eens contact leggen met de collega’s uit Singapore welke einde middag zullen arriveren. We spreken af om 18.30 uur en JA HOOR zoals het dit team betaamd, we eten weer ondergronds wat hun voorkeur heeft (rrrrrr daar heb ik een hekel aan, dit weet ik nog van de 18 maanden dat we samen in Nanjing hebben gewerkt en kan er niet aan wennen). Ook het eten is er een van, tis dat het is besteld maar dan houd het ook op, ik heb al lopende een Teppanyaki restaurant dus morgen weet ik wie de reisleider is. Onderweg nog wel ff een metrokaart gekocht en opgeladen zodat we de komende weken kunnen reizen met alles wat openbaar vervoer is in Taipei. Google Maps wordt weer mijn beste vriend!!!!

De dag zit er op, mijn voeten zijn nu helemaal moe, zelf zeg ik ook :”We call IT a Day”
Dinsdag om 7.45 uur gaan we voor het eerst richting kantoor, na het ontbijt zakken we ondergronds richting Metro, na 7 stations moeten we eruit op Zhansin station. Van hieruit lopen we door de “Japanse” wijk richting kantoor, een kleine 15 minuten. Moet zeggen comfortabel metro reisje en een leuke wandeling. Het schijnt als ik de collega’s beluister dat de laatste 20 jaar de Japanners deze wijk meer en meer zijn gaan “overnemen” wat ook te zien is aan de vele restaurants.

De ochtend hebben we een hele leuke en interactieve sessie met Purchase, de nieuwe gebruikers willen zoveel mogelijk weten en vragen ons de oren van het hoofd. Nee echt een leuke sessie, hopen dat de middag sessie net zo leuk gaat worden met het Finance team.

De lunch heb ik heerlijk zitten genieten van een bordje met Sushi, in hoe kan het ook anders, een Japans restaurant. Moet eerlijk zeggen dat de hele 7de verdieping van deze shopping mall alleen maar Japanse restaurants waren te vinden

Voor nu groet ik jullie uit een best warm Taipei, ca 24 graden

Henk Jan