Bijna naar huis, eindelijk!!!! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu Bijna naar huis, eindelijk!!!! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

Bijna naar huis, eindelijk!!!!

Door: Henk Jan

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

25 Februari 2019 | Taiwan, Taipei

Donderdagmiddag eten we lunch op kantoor, we hebben vanochtend aan moeten geven wat we willen eten. Helaas geen pizza of een steak of anders westers eten, we konden alleen kiezen uit de Chinese keuken. Als er een hele keuzen wordt voorgelezen en ik zeg heel duidelijk STOP bij Beef/Noodle beginnen ze allemaal te lachen. Ik weet het dit is iets wat ik nog wel weg krijg na 2 weken echter de andere zaken krijg ik gewoon niet meer weg, de keuken die ze hier hebben is zeg maar niet de onze, 1 of 3 dagen gaat nog wel maar 2 weken, nee lukt me niet meer. Ik ben toe aan een stamppot boerenkool met spekjes en worst. Gewoon Nederlandse pot.
Gelukkig hebben we wel 2 restaurants voor het avond eten waar ze westers serveren dus ik weet nu al waar er vanavond gegeten gaat worden, maar dat terzijde.

Maar goed eerst de lunch maar weer eens wegwerken(foto), en ach als je er niet teveel bij nadenkt en een banaan er achteraan schuift kom je de middag wel weer door, flesje water erbij en het komt allemaal goed. Gelukkig is de koffie wel goed op alle sites waar ik ben geweest dus dat vergoed een heleboel. De middag beginnen met de eerste rapportages naar lokaal management om alle “findings” voor het voetlicht te brengen. Ook de vrijdagochtend zal dit verder gaan.

Einde dag spullen naar hotel want ik wil nog even op de “Taipei Night Market”. Met de Bannne blue metro line naar Longshan Tempe station om via Bangka Park er naar toe te lopen. Het park is een soort van “hangplek” voor ouderen en zwervers. Hier en daar ligt wat op de grond, ouderen spelen spelletjes en de sfeer is er erg gemoedelijk. Achter het park ligt de Longshan Tempe, verrassend om te zien want de mensen aanbidden hier allerlei plastic opgeblazen beelden welke verlicht zijn. De bouw van het gebouw is als iedere andere tempel, veel tierelantijnen. Als ik verder loop kom ik op de “night market” wat eigenlijk gewoon een overdekt Chinees winkelstraatje is. Het bestaat voor het meest uit “eet” gelegenheden, massage salons en winkels waar ze erotische artikelen verkopen, hier en daar een souvenir shop maar dan houdt het echt op, de straatjes eromheen hebben meer weg van een markt en is eigenlijk veel leuker, alleen de geuren welke iedere keer in mijn neus terecht komen zijn walgelijk, helemaal als je die gebakken ToFu stalletjes voorbij moet, ongelofelijke stank wat dat teweeg brengt.

Na een paar uur rondlopen besluit ik om terug te gaan naar de City Hall om nog even wat “westers” te eten. TGI Friday kan op een bezoek rekenen. Als ik heerlijk heb gegeten en terug ga naar hotel verbaasd ik mij enigszins in de metro. Ondanks dat er heel veel stoelen beschikbaar zijn en je rustig kunt zitten voor, in mijn geval 30 minuten durende rit, blijven de mensen gewoon staan. Begrijpen doe ik het niet maar goed, ik heb een stoel.

Vrijdagochtend het dagelijkse ritueel, maar dan voor de laatste keer deze visit. Nog een keer onder de hotel douche, nog een keer hotel ontbijt, nog een keer…………., he blij dat ik vanavond weer naar huis kan. Als wij buiten komen regent het en moeten we uitkijken dat we geen paraplu in het gezicht gedrukt krijgen, ze lopen gewoon een rechte streep verscholen onder de plu zonder te kijken waar ze lopen, soms is het echt met de handen vooruit de plu aan de kant drukken, het regent helemaal niet hard maar toch, een beetje miezerig zeg maar, ik word er niet anders van. Als ik aankom zonder plu krijg ik allerlei vragen, heb je een handdoek nodig, ben je erg nat geworden, gaat het wel zonder plu, heb de meesten uitgenodigd om eens een keer naar Nederland te komen en de paraplu thuis te laten. Dit beetje motregen als je het al zo mag noemen, je wordt er nauwelijks nat van.

De dag op kantoor begint met waar we gisteren zijn gebleven, rapporteren. Om 11 uur gaat het Singapore team terug naar huis, wij moeten nog wachten tot middernacht. Daar ik nog lang niet klaar ben om alles te verwerken heb ik de rest van de dag de tijd om alles af te ronden, indien het allemaal lukt. De lunch ga ik met een NL collega van kantoor die woont en werkt in Taipei met zijn gezin naar een nieuwe Italiaans restaurant. Moet eerlijk bekennen dat de sandwich perfect van smaak is.

In de middag maak ik zaken af en rond 16 uur is het einde oefening. Afscheid nemen van de mensen op kantoor en terug richting hotel. Ga nog snel ff eten bij de 3 lions waar ik tot mijn verrassing leuke muziek langs hoor komen, zelfs uit Drenthe van good old Harry Muskee in zijn tijd van “Cubby and the Blizzard”, voel al een klein beetje thuis aankomen.

In de avond rustig de koffer inpakken, doucheje pakken en rond 22 uur staat de taxi voor de deur. Na een kleine 35 minuten op het vliegveld, mijn andere NL collega’s komen ook net aan uit Dayuan dus nog ff bijkletsen. En ach dan is het zo 00.20 uur om te gaan vliegen richting AMS. De vlucht is rustig, ik slaap een BEETJE maar heb verder een rustige vlucht. Na 13 uur zetten we dan ook de voeten aan de grond op de Polderbaan. En ja dan weer dat lange taxiën naar de gate, iedere keer het idee dat hij mij naar huis gaat brengen. Als we uitstappen staan we aan de verkeerde gate blijkt al snel, niet op D8 maar op E8, foutje van de gezagvoerder. We worden in de hal opgevangen door de douane daar we op Europese terminal staan en niet op de Internationale. We worden door een slurf onderlangs geleid, moeten nog een aantal keren wachten in verschillende ruimtes alvorens bij de juiste douane uitgang te staan. De koffer is er vervolgens snel, rennen naar de trein welke ik net voor mijn neus zie vertrekken. Het is wat het is. En ach als ik dan al om 9.44 uur op station nieuw Amsterdam ben klaag ik niet. Marga en Laurens komen net de bocht om en om 10 uur zit ik dan ook thuis aan de Hollandse koffie.

Het zit erop, dit hebben we ook weer gehad, de laatst 5 weken 4 weken in Azië gezeten is voorlopig wel voldoende, ik hoef ff niet meer weg.
“Home Sweet Home”

Groeten voor nu en tot de volgende reis
Henk Jan