Nog net voor het einde van het jaar naar Taiwan. - Reisverslag uit Taichung, Taiwan van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu Nog net voor het einde van het jaar naar Taiwan. - Reisverslag uit Taichung, Taiwan van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

Nog net voor het einde van het jaar naar Taiwan.

Door: Henk Jan

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

11 December 2019 | Taiwan, Taichung

Sinds 5 dagen weet ik dat ik definitief naar Taiwan ga, het hing al een tijdje boven de markt echter de definitieve beslissing heeft van veel factoren afgehangen.
Ik heb maandag een vroege vlucht dus besluit om zondag al richting Schiphol te reizen, de maandagochtend is een onzekerheid of ik tijdig in Amsterdam kan komen, ook het nemen van de allereerste trein van 5.34 u weerhoudt mij hiervan.
Het CitizenM hotel op Schiphol heb ik al vaker gebruikt als vertrekpunt, relaxed, leuke fancy kamers, alles word via een tablet gestuurd, goed bed en lekkere douche. Neem hierbij dat het ca. 300 meter lopen is naar de terminal eh voila, relaxed begin van een lange reis.

Zondag begin van de avond reis ik richting Amsterdam Schiphol, ff overstappen en rustig meehobbelen in de trein. Eenmaal op Schiphol ff 5 minuten de koffer voor mij uitdrukken en we zijn in het CitizenM. Inchecken gaat volledig digitaal, het maken van je kamer sleutel doe je ook zelf, eenmaal de formaliteiten afgerond kun je naar je kamer, je ontvangt alle bescheiden op de mail dus niets meer te doen met printjes of wat dan ook. Nog ff drankje en onder de wol. Maandag gaat wekkertje vroeg, rustig wakker worden en douchen, ontbijten doe ik niet daar ik straks in de KLM Crowne Lounge nog uurtje tijd heb om dit in te halen, nee alleen ff bakkie koffie. Inchecken op Schiphol gaat lekker snel via de Business Balie, douane check is tegenwoordig ook appeltje eitje daar je niets meer uit hoeft te pakken, na een paar minuten sta ik al achter de douane. Rechtstreeks naar de lounge, broodje, bakkie, krantje, lekker relaxed begin van een lange dag.

Na een uurtje relaxen in de lounge richting de gate om aan boord te gaan van CI74, oftewel China Airlines. Nog nooit mee gevlogen echter op basis van de informatie ontvangen van collega’s schijnt het goed te zijn. Ik laat mij graag verrassen. We vliegen met een Airbus A350-900, 32 business class, 22 Economy Comfort en 243 Economy seats. Boarden gaat soepel vanwege de priority lane voor Business class reizigers, ontvangst aan boord is aller hartelijkst door de Taiwanese stewardessen, zelfs begeleiding tot aan de stoel waar je normaal gewoon je weg zoekt, nog niet eerder gehad. Er staat een drankje klaar, een verzorgingspakket voor tijdens de vlucht, menukaart ligt er al en de vliegtijd van 13 uur en 20 minuten word al aangegeven. Mijn jas word in ontvangst genomen en opgehangen in een van de kasten en er word meteen gevraagd of er speciale wensen zijn voor tijdens de vlucht. Zo hé wat een service dat beloofd wat voor de vlucht denk ik bij mezelf, kunnen sommige maatschappijen wat van leren.

Met wat vertraging gaan we richting de Polderbaan, gaan we weer 15 minuten taxiën maar goed we gaan de andere kant op. Eenmaal in de lucht is het lange zitten, liggen, hangen begonnen. Na een klein uurtje toch maar even wat water gevraagd, beetje droge mond. Als ik net een slokje wil nemen krijgen we ff een luchtzak en zakken we wat naar beneden, en mijn water, juist dat vliegt omhoog. Met veel tissues maken we de boel droog, blij dat ik niet wat anders heb gevraagd. Het eten wat later wordt geserveerd is van een prima kwaliteit, het aperitief is heerlijk, het voorgerecht en feestje van smaken en het hoofd gerecht is een uitstekende tournedos. Het ijsje en de koffie nadien prima dus al met al heerlijk gegeten. Na nog een filmpje kijken tijd om te gaan slapen ondanks dat ik nog maar een paar uur wakker ben. Maar goed ik moet wel richting Taiwan tijdzone dus ga het proberen. Als ik na een uurtje of 4 wakker word moeten we nog 5 ½ u vliegen. Nogmaals probeer ik wat te slapen en uiteindelijk lukt het me nog 2 uur. Niet slecht al met al. En klein uur voor landing wordt ontbijt geserveerd wat ook prima is.

Eenmaal aan de grond vrij snel van boord, douane gaat erg soepel alleen de koffer is weer wachten, 30 minuten sneller dan vorige keer maar nog 1 uur wachten, slechte service zullen we maar zeggen.

Als ik buiten kom staat de taxi chauffeur op mij te wachten om mij direct naar Zhangbin te brengen. Ik loop als een jonge hond achter hem aan. Tot we voor een stoplicht gaat staan wachten. En wachten en wachten en wachten. Ik kijk hem nog maar eens aan en hij lacht wat. Tot ik een groene knop ontdek om de voetgangersstoplichten te activeren. He geneerd zich een beetje als ik er naar toeloop en op de knop druk. Na 15 seconden kunnen we oversteken, hij begint te bellen, en 3 minuten later stopt er een busje. Tot mijn verbazing stapt mij ophaal chauffeur bij de andere in, het zal wel. Als we rijden gaan we volgens mij de verkeerde kant op maar dat kan ik ook fout hebben. Maar ik had het niet fout, na een kleine 20 minuten rijden een of andere louche steeg in en moet ik uitstappen, TAXI change zegt hij snel en ja hoor, we gaan met een andere taxi en mij ophaalchauffeur op pad, digitale Truus zegt 2 uur een 45 minuten reistijd wat ik mij ook nog herinner. Maar ook hier hebben ze ochtendspits dus de boel loopt al snel vast. Lang verhaal kort, na een kleine 4 uur komen we aan in Zhangbin.

Het ontvangst door Coco is uiterst hartelijk als altijd, ik krijg mijn batch, en ze gooit mijn koffer in de opslag. De mannen zitten allemaal al druk achter de laptops en zijn goed bezig als ik met ze praat. Wat wel een domper is dat onze Key-player waar we al 9 maanden mee samenwerken komt vertellen dat hij per 1/2/20 een andere baan heeft en gaat vertrekken.
Poeh das ff een binnenkomer, zijn opvolger word al meteen voorgesteld echter heeft nog weinig tot geen ervaring, waarvan acte, nieuwe uitdaging erbij.

De dag is voor mij direct druk en ook de komende dagen ligt er nog veel uitdaging, maar alla daar komen we voor, de lunch is weer op zijn Chinees en wat droge rijst en een banaan is mijn deel. Gaandeweg de middag begin ik wel te merken dat ik al heel wat uren achter mij heb liggen.
Rond 5 uur staat de taxi weer voor de deur met dezelfde chauffeur, hij is mij toegewezen mijn hele verblijf kom ik achter dus dat communiceert makkelijk, iedere keer dezelfde armgebaren, hahahaha

Hotel lijkt prima, kamer ziet er netjes uit en alles doet het tenminste. Douche is goed dus ook geen issue. Samen met mijn Indiase collega snel ff wat eten en vroeg onder de wol, ff bijtanken.

Als ik woensdagochtend wakker wordt door de wekker heb ik 10,5 uur geslapen, voel me prima en lekker uitgerust. Het bed is dus ook goed. Ff ontbijt en naar kantoor, en het ontbijt is een prima buffet met veel variatie dus hier komen we de komende 10 dagen wel mee door.

Voor nu zeg ik, tot de volgende
Groeten uit Taichung Taiwan.
Henk Jan

• 11 December 2019 - 08:25