Rest van de week op naar het weekend - Reisverslag uit Pantnagar, India van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu Rest van de week op naar het weekend - Reisverslag uit Pantnagar, India van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

Rest van de week op naar het weekend

Door: Henk Jan

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

28 Februari 2020 | India, Pantnagar

Zoals reeds eerder aangegeven worden we op de plant goed verzorgd, in het hotel zorgen we zelf goed voor onszelf. Uiteraard moeten we de hygiëne in de gaten houden wat uiteraard geen probleem is, we hebben van alles mee en wassen regelmatig onze handen, zo vaak dat ik eigenlijk handcrème nodig zou hebben. Maar terug naar het eten, er is een kleine “kantine” waar het eten wordt bereid, iedere dag is er Naan, Rijst en 2 soorten vegetarische soep/groente producten, eenmaal per week iets met kip, Ik maak de etensbak schoon voor we eten opscheppen, de lepel (anders is er niet) moet je echt schoonmaken, soms is het nog nat soms zitten er nog etensresten aan maar het grootste deel van je maaltijd eet je met je handen in combinatie met Naan, ben er nog geen dag schoon van afgekomen maar we boeken vooruitgang, mijn overhemden zijn steeds minder vuil na de lunch, hahahaha. In het hotel zijn echt een paar fantastische koks aan het werk die ons dagelijks, alla cart, van heerlijke gerechten voorzien, uiteraard word alles met een grote glimlach bereid wat je kunt gadeslaan via de grote open keuken, nee wat dat betreft kom ik niets te kort, je kunt alleen over de scherpte van het eten redetwistten maar verder geen klagen. Ook qua hygiëne doen ze er in het hotel alles aan om alles zo schoon mogelijk te houden. Ik zal wat eten foto’s toevoegen van zowel kantine als restaurant.

Ook het coronavirus begint hier een dagelijks issue te worden, op tv, in de krant maar ook bij ons op locatie. Niet dat er al besmettingen bekend zijn in India maar iedereen wordt via diverse kanalen geïnformeerd voorzorgsmaatregelen te nemen, tenminste die mensen die ze kunnen bereiken. Zelf zijn we op onze hoede, we wassen regelmatig onze handen, ontsmetten waar mogelijk en proberen geen gekke dingen te doen, we moeten gewoon voorzichtig acteren. Je ziet wel meer en meer mensen dan normaal met mondkapjes lopen volgens onze collega’s maar dat zou ook voor het stof kunnen zijn daar het al lang niet heeft geregend. Nee al met al nog geen signalen van corona virus in India voor zover wij weten, ook via dagelijkse mails van SOS International worden we goed op de hoogte gehouden maar uitsluiten kunnen we niks.

Woensdagavond eten we weer in het hotel bij gebrek aan wat anders binnen een straal van ca. 10-12 kilometer. Aan het einde van deze weken kennen we de menukaart uit ons hoofd maar dat terzijde, luxe probleem zal ik maar zeggen. Donderdag is een dag als zovele als je project matig onderweg bent. Opstaan, douche, ontbijt, bakkie in de tuin met krant, taxi, werken, lunch, werken, taxi, biertje, douche, eten, bakkie buiten in de tuin met TV maar dat liep ff anders. Als we buiten komen om nog ff een bakkie te doen heeft er achter het hotel iemand een berg vuilnis in de brand gestoken, buiten dat we in de tuin uitgerookt worden stinkt het ook waanzinnig, we gaan dan ook snel weer naar binnen om in de lobby een bakkie te doen, toch ruik je in de lobby ook langzaam maar zeker de vieze geur, helemaal tegen houden kunnen ze het toch niet. Als ik later op de kamer kom ruik ik gelukkig helemaal niets, er kan per slot van rekening toch geen raam open en alles lijkt goed afgesloten.

Vrijdag de laatste dag van deze eerste visit week, in de ochtend krijgen we een rondleiding over de plant, tenminste daar waar we naar binnen mogen zonder beschermende kleding. Wat mij in ieder opvalt dat het netjes en schoon is, mensen werken op een manier die hier normaal is echter voor ons een beetje achterhaalt. Ze laden bijvoorbeeld vrachtwagen met 15 ton zakjes granulaat gewoon met de hand, zakje voor zakje word e.e.a. gestapeld. Met een man of 5 zijn ze een paar uur op deze manier bezig, een heftruck heb ik nog niet kunnen ontdekken, wel een kleine hand pompkar. Als ze klaar zijn met laden beginnen ze de dekkleden over de truck te bevestigen mij ouderwets strotouw
als alles klaar is wordt er een inspectie uitgevoerd door security en mogen ze gaan, lossen gaat nadien op dezelfde manier. Voor de rest is het een plant als zovele, ze moeten net als wij in NL zich aan de veiligheidsregels houden, de boel schoon houden en daar waar mogelijk in India een bijdrage leveren aan het milieu. Nee altijd weer leuk om ff rond te kijken en de eventuele verschillen te ontdekken.
Over vracht gesproken, in Nederland hebben we meestal afspraken met vervoerders en zoals je kunt verwachten gaat dat hier anders. Vrachtwagens staan in lange rijen te wachten in de diverse toegangswegen, als er vracht is mag de eerste in de rij gaan laden voor een vaste prijs per ton welke door de overheid wordt bepaald, het kan dus voorkomen dat ze dagen in de vrachtwagen liggen te wachten tot er activiteit is. Wel moeten ze over vergunningen beschikken echter wat ik van collega’s hoor wordt dat niet of nauwelijks gecontroleerd.

Einde dag maken we de balans op, waar staan we, wat moet er nog gebeuren en kunnen we al voorzichtig aangeven of we 1 April, go-live gaan halen, per slot van rekening is het allemaal last minute gegaan. Nu, vrijdagmiddag nog lastig om te zeggen, denk dat we einde dinsdag een beter beeld hebben dan nu, eerste maar eens weekend houden. Kijken wat we gaan doen want er is werkelijk niets te beleven zo vlak aan de grens met Nepal, en ja Nepal mogen we ook niet meer in na de laatste aankondiging omtrent corona besmetting wat wel het plan was. We gaan maar eens kijken hoe we het weekend doorkomen.

Laatste CORONA nieuwsbrief van vrijdagmiddag is dat er reisbeperking zijn opgelegd en er niet meer gereisd mag worden naar Nepal, maar nu ook Bangladesh, Macau, Buthan, Pakistan en China al langere tijd, vanochtend is Italië er ook nog aan toegevoegd.
Mensen die vanuit deze landen komen zijn niet meer welkom, alle Visa en e-Visa zijn per direct ingetrokken, er word nu door de Indiase regering aangegeven als je sinds 10 Februari in een van deze landen bent geweest je direct in quarantaine gaat voor 14 dagen. We krijgen wel meer zaken waar we rekening me moeten houden middels posters en plaatjes, zal wat bijsluiten. Het begint langzaam toch serieus te worden ook voor de Indiase regering.

Goed wij gaan het weekend in, maken jullie er wat moois van, wij gaan wel zien hoe we er door komen
Groet uit Pantnagar

Henk Jan