Weekend en verder - Reisverslag uit Pantnagar, India van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu Weekend en verder - Reisverslag uit Pantnagar, India van Henk Jan, Marga & Laurens Grobbe - WaarBenJij.nu

Weekend en verder

Door: Henk Jan

Blijf op de hoogte en volg Henk Jan, Marga & Laurens

04 Maart 2020 | India, Pantnagar

Als vrijdag einde dag het weekend begint neem ik me voor lekker te relaxen, er is toch weinig tot niets te doen in deze uithoek. Vrijdagavond laat ga ik nog even met Karthik in een tuktuk op zoek naar vuurwerk en harde muziek wat wij op het terras horen. Na een uur rondjes rijden houden we het voor gezien daar we het niet kunnen vinden. Zaterdag lekker “uitslapen” voor zover ik dat kan, om 7.30 uur wakker. In de ochtend na het ontbijt een paar uur in de zon liggen genieten in de tuin, heerlijke temperatuur, ca 25 en de enige buiten. In de middag, als Karthik weer 14 uur in de trein zit naar Bangalore ga ik met Gaurav naar een lokale “markt”, veel meer is er niet. Als we er een paar uurtjes hebben rondgelopen houden we het voor gezien en gaan middels een tuktuk terug naar het hotel. Er is werkelijk niets te doen of te zien in deze uithoek van India, ja zoals al eerder beschreven chaos, armoede, vuilnis etc. De avond rustig diner en nog even nagenieten in de tuin op het terras, ondertussen is het zwembad onderhoud gereed en zijn ze weer aan het vullen.

Rond 22 uur einde dag en tv kijken op de kamer, wat ik daar allemaal zie wordt je ook niet vrolijk van en de Indiase zenders kan ik niet verstaan dus op tijd in mijn mandje. Zondagochtend ben ik rond 7 uur wakker, ff bakkie doen op het terras daar ik met Gaurav pas om 9 uur heb afgesproken voor het ontbijt. Na het ontbijt spreken we af rond 11.30 uur ff naar de buren te gaan, de “shopping mall” van Pantnagar Randrapur. Gaurav wil kijken of hij nog een jeans kan scoren en ik wil eens kijken of ik wat overhemden mee kan nemen naar Nederland, we gaan het zien wat el allemaal te koop is.

Het is rustig in de “mall”, veel winkels hebben grote uitverkoop stickers op de deur en de meer dan de helft is gewoon leeg. Toch zijn er een paar winkels welke kleding verkopen, Gaurav past een paar jeans maar dit gaat hem niet worden, hij is een klein mannetje en ze hebben geen kleermakers in de buurt om e.e.a. te verkleinen. Zelf weet ik wel een paar overhemden te scoren, was ff zoeken want ik heb voor de keuze hier, extra lange mouw nodig, toch lukt het er 3 te scoren. Goede kwaliteit voor een goede prijs zullen we maar zeggen. De rest van de middag heb ik wat gezwommen en een poosje geslapen in de tuin, toch wel relaxed met temperaturen rond de 27-29 graden. Gaurav zie ik verder de hele dag niet, die zit zoals bijna altijd in het weekend, in zijn mancave, was al blij dat ik hem een paar keer mee kreeg als tolk. De avond verder rustig, lekker gegeten en op tijd naar de kamer, vond een zender waar Engels voetbal werd uitgezonden dus heb Everton – Manchester United gekeken en nadien gaan slapen.

Maandagochtend rond 6.45 uur wakker fris en fruitig aan het ontbijt, bakkie in de tuin en op naar kantoor, chauffeur is weer keurig op tijd, chaotische rit zoals iedere dag maar weer veilig aangekomen. Eenmaal opstartende loopt mijn mailbox vol met Corona nieuws, de spelregels binnen DSM worden strakker en strakker wat uiteraard begrijpelijk is. Code rood landen, dus waar je niet meer naar toe mag zijn op dit moment, maandag 2 maart, China, Zuid Korea, Hongkong, Macau, Italië, bepaalde regio in Duitsland en Iran. Daarnaast is er code Oranje, Geel en Groen.
Code Oranje op dit moment Japan, Singapore, Zwitserland, België, bepaalde regio in Duitsland en NEDERLAND, e.e.a. betekent dat je alleen naar die landen mag reizen na goedkeuring, daarnaast mag er binnen NL niet meer naar andere locaties worden gereisd. En ja daar gaan we dan, ik wil vrijdag graag naar huis en NL staat nu op de lijst, dat wordt overleggen met deze en gene en zien wat er mogelijk is. Daarnaast zou ik 21 Maart opnieuw naar India en dit hangt dus ook aan een zijden draadje wat inhoud dat dit weer consequenties heeft voor go-live. We gaan het allemaal beleven, als we gewoon allemaal gezond verstand gebruiken ga ik gewoon naar huis, hoop ik.

De maandag verder rustig gewerkt op kantoor, heerlijk buiten in de tuin gezeten na het werk an nadien prima gegeten in het hotel restaurant. Dinsdag gewone ochtendritueel als iedere ochtend, alleen onze taxi is deze ochtend een probleem of miscommunicatie of wat dan ook. Hij is er 30 minuten later dan afgesproken en dan is het verkeer ook een nog grotere chaos vergeleken met andere ochtenden. We komen dan ook pas net voor 10 uur op de plant. Bij de ingang staat vanaf nu desinfectie middel waar we door de bewaking op worden gewezen dat we dat moeten gaan gebruiken, ja ook de Corona regels gaan hier gelden welke centraal worden voorgeschreven, het is wat het is. Eenmaal op de plant zijn er ook mensen van Pune plant over om vandaag met ons te werken. Ze hebben de nachttrein gehad van Pune naar Pantnagar, een nachtelijke reis van bijna 13 uur. Toch zien ze er nog redelijk fris uit en als ik ze goed beluister hebben ze goed geslapen, tja tis wat je gewend bent zullen we maar zeggen.

Eenmaal begonnen met werken begint er in de ruimte naast ons een onderhoudsploeg met een sloophamer beton uit de vloer te halen, een verschrikkelijk geluid, veel lawaai en heel veel trillingen zijn ons toebedeeld vandaag. Er wordt ons verteld dat dit van korte duur zal zijn echter die korte duur heb ik leren kennen ondertussen.

Corona overleg heeft voorlopig opgeleverd dat ik wel naar huis mag echter dat de situatie per dag wordt bekeken. Wel is het zo dat openbaar vervoer NIET meer mag worden gebruikt danwel zoveel mogelijk vermeden moet worden wat inhoud dat er alternatief transport voor mij georganiseerd moet worden mocht alles gewoon verlopen zoals ik verwacht. Dus ik zou zeggen gewoon taxi voor de terminal zetten die mij naar huis brengt, veel moeilijker kan het niet zijn lijkt mij. We gaan ook dit maar weer rustig afwachten.

Woensdagochtend aangekomen op de site blijkt dat er een safety week gaat beginnen, dit kleine bedrijf is nieuw binnen de DSM familie en heeft hierin nog stappen te maken. Er wordt begonnen met een gezamenlijke bijeenkomst als kick-off om uit te leggen wat er komende week allemaal gaat gebeuren. Diverse sprekers geven uitleg totdat ik ineens wordt uitgenodigd om iets over veiligheid te vertellen, over mijn 37 jaar ervaring bij DSM, hoe ik veiligheid ervaar als ik onderweg ben, de verschillen die ik tegenkom in diverse landen etc. Ik probeer in een kleine 5 minuten uit te leggen dat het wat mij betreft niet alleen over wet en regelgeving gaat maar vooral om gezond verstand gebruiken, samen nadenken hoe kunnen we zaken verbeteren op gebied van veiligheid en gezondheid, ben dan ook blij verrast met een stevig applaus en knikken hoofden van het lokale management team. Nadien wordt er een vlag ceremonie gehouden waarbij iemand een tekst voorleest en iedereen dit nazegt met de arm vooruitgestoken. Spreek weliswaar geen Hindi maar begrijp de strekking ervan wel, I Care, We Care.

Nog een paar dagen te gaan en dan hopelijk naar huis, ondertussen zijn er in India 3 Corona besmetting, een op kantoor in Hyderabad, een in Delhi en een ergens in het noorden. De regels worden ook hier nu strakker en strakker, we worden dan ook weer geïnformeerd over de nieuwe lokaal geldende regels, het is wat het is, blijft voor mij kwestie van gezond verstand gebruiken.

Goed ik sluit hem af voor nu, op naar het laatste verslag.
Groet uit een warm Pantnagar, India
Henk Jan


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk Jan, Marga & Laurens

Actief sinds 09 Maart 2008
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 167509

Voorgaande reizen:

21 Februari 2020 - 08 Maart 2020

Pantnagar India

25 Januari 2020 - 09 Februari 2020

Go-Live East Providence

03 Januari 2020 - 12 Januari 2020

Ff terug naar Taiwan

08 December 2019 - 20 December 2019

Nog net voor het einde van het jaar naar Taiwan.

03 Augustus 2019 - 11 Augustus 2019

Another trip to the USA

18 Januari 2019 - 24 Maart 2019

Een nieuw project in Taiwan

30 Januari 2018 - 10 Februari 2018

Go-Live weeks in the USA

09 December 2017 - 16 December 2017

Extra reis, niet voorzien!

05 November 2017 - 18 November 2017

Again to the USA

06 September 2017 - 16 September 2017

Parsippany NJ & Exton PA

19 September 2016 - 11 December 2016

Another Project in Catalonie

24 Mei 2015 - 31 Mei 2015

Even bijtanken

02 Februari 2015 - 13 Februari 2015

Business trip to the USA

08 November 2014 - 16 November 2014

The Big Apple & DC

23 Maart 2014 - 29 Maart 2014

First O2 visit

25 Februari 2014 - 07 Maart 2014

Another USA visit

29 September 2013 - 06 Oktober 2013

Another project outside Holland

29 Maart 2013 - 05 April 2013

Weekend je weg + aansluitend werken

10 Maart 2013 - 15 Maart 2013

Granollers

25 Februari 2013 - 01 Maart 2013

La Garriga

11 Februari 2013 - 15 Februari 2013

Parets de Valles Espana

26 Januari 2013 - 08 Februari 2013

De laatste Nanjing China visit?

11 December 2012 - 14 December 2012

First visit to Parets del Valles España.

18 November 2012 - 30 November 2012

The Last visit to Asia this Year

08 Oktober 2012 - 18 Oktober 2012

China here we come again

16 Juli 2012 - 05 Augustus 2012

Vakantie 2012

01 Juni 2012 - 22 Juni 2012

Vakantie en integratie testen

10 April 2012 - 20 April 2012

Testen bits & bites

06 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Another China visit !!

21 November 2011 - 02 December 2011

Werken in Nanjing China (2)

21 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

Nog even nazomeren

19 September 2011 - 29 September 2011

Werken in Nanjing China

16 Juli 2011 - 14 Augustus 2011

Relaxen op CampoFelice

18 Februari 2010 - 01 Maart 2010

Een nieuwe ontdekking

28 Juni 2008 - 22 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: